12-06-2014  Frankrijk neemt binnenkort een beslissing over de invoering van de in eigen land fel bekritiseerde Ecotaxe, de heffing voor vrachtauto’s zwaarder dan 7,5 ton. Twee opties voor een aangepaste uitvoering van de belasting worden nog onderzocht, schrijft de Franse krant Les Echos.

Vrijstelling

Om meer draagvlak te creëren voor de invoering van de Ecotaxe zou de eerste minister van Frankrijk allereerst nadenken over een scenario waarbij er een maandelijkse vrijstelling van een bepaald aantal kilometers komt voor de Ecotaxe. Het aantal kilometers zou afhankelijk zijn van het gewicht en de Euronorm van de vrachtauto. Vrachtauto’s die slechts korte trajecten afleggen, zouden hierdoor minder geld kwijt zijn aan de Ecotaxe.

Bretagne

In een tweede scenario verkleinen de Fransen het belaste netwerk van 15.000 kilometer naar 4.000 kilometer. Hierbij wordt er eveneens naar gestreefd om vrachtauto’s die korte trajecten uitvoeren te ontzien. Politiek gezien heeft dit scenario het voordeel dat de Ecotaxe niet in Bretagne wordt ingevoerd. In deze regio startte vorig jaar het Franse protest tegen de Ecotaxe door de rode mutsen (bonnets rouges), een protestgroep die ook aanstaand weekend weer willen demonsteren tegen de heffing voor vrachtauto’s.

Kritiek

Beide scenario’s kunnen op stevige kritiek van deskundigen rekenen. Het eerste scenario zou de jaarlijkse opbrengsten van de heffing met 300 miljoen euro verlagen. Het tweede scenario zou er toe leiden dat de verschillen tussen de regio’s in Frankrijk worden geaccentueerd, waardoor sommige bedrijven ook meer belast zullen worden dan andere. Daarbij levert het tweede scenario jaarlijks nog maar 500 miljoen euro op voor de overheid. De Fransen begrootten de opbrengsten van de Ecotaxe eerder echter op een bedrag van 1,15 miljard euro per jaar.

Tekort

De Fransen lijken al met al af te stevenen op een gebrek aan inkomsten. Inkomsten die voor een groot deel bestemd waren voor investeringen in infrastructuur. Om dit tekort te compenseren zou de overheid kijken naar een eventuele bijdrage van beheerders van de Franse tolwegen.

Begrotingswet

Om het belaste netwerk te verkleinen zou de Franse overheid overigens ook de begrotingswet moeten aanpassen. De regering kan de bespreking van de Wijzigingswet inzake financiën voor 2014 die op 24 juni aanstaande plaats vindt hiervoor aangrijpen. Een heffing exclusief voor buitenlandse voertuigen is inmiddels van de baan.