Zoetermeer, 28 mei 2014

EVO en TLN: zwaardere vrachtauto milieuvriendelijker en efficiënter

Als vrachtauto’s van 44 ton door de Europese Unie mogen rijden, wordt het goederenvervoer milieuvriendelijker en efficiënter. Verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland willen daarom dat minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu zich hier in de Europese Transportraad hard voor maakt.

De Transportraad, waarin alle Europese vervoersministers vertegenwoordigd zijn, bespreekt op 5 juni of de EU grensoverschrijdend vervoer van vrachtauto’s van 44 ton toestaat. De Tweede Kamer debatteert vandaag over het wensenlijstje waarmee minister Schultz van Haegen naar de Transportraad afreist.

Vrachtauto’s

In de Europese Unie verschilt het maximaal toegestane gewicht van vrachtauto’s per land. Momenteel is het maximumgewicht van voertuigcombinaties in België, Luxemburg, Frankrijk, Italië en Engeland 44 ton en in Nederland zelfs 50 ton. Europese regelgeving houdt het grensoverschrijdend vervoer tot 44 ton tussen deze lidstaten echter tegen. Alleen tussen Nederland, België en Luxemburg mogen dankzij het Benelux-verdrag vrachtauto’s van 44 ton de grens over. Nederlandse voertuigen met een totaalgewicht van 44 ton kunnen echter geen goederen naar bijvoorbeeld Frankrijk en Italië vervoeren. Hierdoor gaat volgens EVO en TLN vier ton aan laadvermogen per rit verloren.

Economie

EVO en TLN zien het toestaan van vrachtauto’s van 44 ton voor het grensoverschrijdende vervoer een belangrijke stap in het vervolmaken van de interne Europese markt. De Nederlandse economie kan sterk groeien als Europa de interne markt voltooit. Als de Transportraad besluit vrachtauto’s tot 44 ton toe te staan, moeten het Europese Parlement en de Raad hier ook nog mee instemmen.