Albert Heijn: geen data? Dan geen product in het schap

Projectleider SCM Stefan Heeringa legt de noodzaak van een digital core uit

31-7-2019  In steeds meer bedrijven worden discussies over digitalisering gevoerd. Dit heeft meerdere redenen, bijvoorbeeld omdat het digitaal krijgen van alle processen zorgt voor efficiencyslagen (hogere marge). Maar de voornaamste reden is: de klanten eisen het. Klanten vragen bijvoorbeeld steeds meer informatie op zoals “Wat is de samenstelling van dit pakje boter?”, “Hoeveel geluid maakt een nieuwe vaatwasser?” en “Waar komt het hout van mijn tuinmeubel set vandaan?”. Bedrijven en consumenten willen deze informatie online zien, zodat zij uitgebreid kunnen vergelijken voordat zij overgaan tot een bestelling. Digitalisering is hierin vooral een manier om beter te communiceren met de eindgebruiker (antwoord geven op vragen) en samen te werken met leveranciers (geen dubbel werk in het overtikken van gegevens).

Gebruiksvriendelijk

“Als mensen iets niet op onze website kunnen vinden, komen ze niet eens naar de winkel”, stelde Ingmar Hensbergen, manager datamanagement bij Intergamma vorig jaar op onze summit. Het doel van digitalisering is dus om op een gebruiksvriendelijke manier te blijven voldoen aan de constant veranderende vragen en eisen van de klant.
Om dit te realiseren moeten ondernemers werken aan de digital core van hun onderneming. De ervaring leert dat het voor veel ondernemingen niet vanzelfsprekend is dat ze van elk product in het magazijn elke specificatie, de afmeting of bijvoorbeeld het gewicht, in een systeem hebben staan. Het is ook niet vanzelfsprekend dat overal de voorraad goed op- en afgeboekt wordt, of dat er inzicht is of orders altijd op tijd uitgeleverd worden. Laat staan dat deze data eenvoudig uit het systeem komt en doorgestuurd kan worden naar een klant.

Geen data geen schap

De klanten eisen echter dat zij data ontvangen. Daarom is het belangrijk om dit wel op orde te krijgen. Zo heeft Albert Heijn acht weken voordat een nieuw artikel wordt geïntroduceerd de logistieke data digitaal nodig. Een week van tevoren moet de etiketinformatie binnen zijn om het artikel ook in het online assortiment te kunnen opnemen. Als de data niet op tijd op orde is vanuit de leverancier, wordt het product niet eens in het schap gelegd.


Om aan al deze eisen te voldoen moet je dus een digital core bouwen binnen je onderneming. Een digital core is een digitale basis en-inrichting binnen een onderneming. Bijvoorbeeld een warehouse management pakket waarin alle productgerelateerde gegevens digitaal opgeslagen worden. Als deze basis goed is, is het makkelijker om in te springen op nieuwe digitale eisen van je klanten en leveranciers.


De komende tijd vertellen we meer over hoe je optimaal een digital core in jouw organisatie implementeert. In de tussentijd kunnen Supply chain managers, die kennis en ervaringen met vakgenoten willen uitwisselen, lid worden van ons Supply Chaingers-Netwerk.
 

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder