Geen steun voor vrachtwagenheffing e-bestelauto’s

Oproep aan minister uitzondering heffingsplicht

22-8-2019  Onze oproep om elektrische bestelauto’s uit te zonderen van de heffingsplicht wordt breed gedragen. Ook TLN, RAI Vereniging, Bovag, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, Detailhandel Nederland en Natuur & Milieu zijn tegen deze heffingsplicht. Dit blijkt uit de verschillende bijdragen van de diverse belangenorganisaties in reactie op de internetconsultatie vrachtwagenheffing.

Aandeel e-bestelauto groeit


Het aantal elektrische bestelauto’s bedroeg begin 2019 iets meer dan 3000, na een stijging van bijna 46 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Om de groei van het aantal elektrische bestelauto’s te stimuleren, is het noodzakelijk dat er zo min mogelijk concurrentienadeel ontstaat. Dit ligt namelijk op de loer, omdat elektrische bestelauto’s meer wegen dan een reguliere bestelauto, als gevolg van de batterij in het voertuig. Om concurrentienadeel met diesel- of benzinevoertuigen te voorkomen is er met de Europese Commissie een vrijstelling overeengekomen voor het C-rijbewijs, en het gebruik van een tachograaf, dat op basis van het gewicht eigenlijk noodzakelijk is.


Uitzondering op vrachtwagenheffing


Een dergelijke uitzondering moet er ook komen voor de vrachtwagenheffing. Op basis van huidige wetgeving is Nederland verplicht de heffing ook te laten gelden voor elektrische bestelauto’s. Het boven de markt hangen van een vrachtwagenheffing heeft naar verwachting een heel negatief gevolg op de transitie naar elektrisch rijden. Ondernemers blijven langer op diesel en benzine rijden om het extra tarief per kilometer van de vrachtwagenheffing te vermijden.


Vertraging elektrificatie wagenpark dreigt


Uit eigen onderzoek van evofenedex uit 2018 bleek dat 44 procent van de ondernemers met een bestelauto denkt binnen vijf jaar over te stappen op elektrisch rijden, mits de kosten gelijk blijven. Dat kan door goedkopere gebruikskosten en een aanschafsubsidie. Maar een extra kilometerheffing vertraagt de overstap naar elektrisch rijden . Vanwege de Eurovignetrichtlijn blijkt het niet mogelijk de vrachtwagenheffing pas boven de grens van 4250 kilo te laten gelden. Daarom is er speciale toestemming van de Europese Commissie nodig om elektrische bestelauto’s tot een laadvermogen van 4250 kilo van de vrachtwagenheffing uit te zonderen.


Sommige partijen hebben in hun inbreng bij de politiek gepleit voor een compensatieregeling voor elektrische bestelauto’s. evofenedex ziet dit echter als laatste redmiddel in verband met de administratieve lasten en het gedoe om eerst de heffing te innen en vervolgens weer terug te geven. Een uitzondering aanvragen bij de Europese Commissie verdient naar onze mening de hoogste prioriteit van de minister.


Meer informatie over de vrachtwagenheffing? Kom naar onze informatieavond voor leden op 18 september in Veenendaal.

Onze ledenadviseur Martijn
Contact

Vragen over vervoer?

Martijn en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder