23-02-2017  Het spoor op de Moerdijkbrug wordt midden in de zomer volledig vernieuwd. Tussen 25 juli en 11 augustus rijdt er geen enkele trein over de brug tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe. Een grote onderhoudsbeurt in 2014 en 2015 is niet goed uitgevoerd. Daarom moet het spoor helemaal worden vervangen over een lengte van 1 kilometer.

‘Meest werkbare oplossing’

evofenedex noemt de gekozen periode voor de werkzaamheden de meest werkbare oplossing die er voorhanden is. Namens haar leden was evofenedex nauw betrokken bij de totstandkoming van de gekozen periode van de werkzaamheden. De komende maanden blijft evofenedex in gesprek met ProRail en vervoerders om de vertragingen zoveel mogelijk te voorkomen.

Essentiële infrastructuur

evofenedex vraagt naar aanleiding van dit voorbeeld ook in algemene zin aandacht voor voldoende middelen voor het onderhoud van infrastructuur. De recente problemen met de Moerdijkbrug, de Merwedebrug en de stuw bij Grave maken de grote economische schade zichtbaar bij het uitvallen van dit soort essentiële infrastructuur.

Minder overlast

Het was al bekend dat het spoor moest worden vervangen, maar nog niet precies wanneer. Er is bewust voor gekozen om het midden in de zomer te doen. Het is dan vakantie, dus hebben minder reizigers en verladers van goederentreinen last van de stremming. Het is niet bekend hoeveel het onderhoud kost.

‘Vervelend’

De NS moet nog beslissen hoe het vervangende vervoer wordt geregeld. Niets doen is volgens spoorbeheerder ProRail geen optie. “We vinden het erg vervelend voor iedereen die daar over het spoor reist, maar het in het belang van reizigers, vervoerder en verladers dat we deze werkzaamheden verrichten. Anders kom je straks onverwacht stil te staan. En dat is nog veel vervelender'', aldus een woordvoerder donderdag. De stremming heeft geen gevolgen voor de HSL-Zuid. Die rijdt over de brug ernaast.

(ANP)