25-11-2011  De Rotterdamse gemeenteraad heeft een voorkeur voor aanleg van de Blankenburgtunnel boven aanleg van de Oranjetunnel. De voorkeur betreft specifiek de variant Krabbeplas-West.

Verkeersoplossend vermogen

Eerder deze maand liet EVO weten voorstander te zijn van de Blankenburgtunnel. Deze heeft een groter verkeersoplossend vermogen dan de Oranjetunnel. Zo haalt de Blankenburgtunnel meer verkeer uit de Beneluxtunnel en de A15 waardoor deze wegen worden ontlast. Vooral de Beneluxtunnel profiteert hiervan. Bovendien is de Blankenburgtunnel aanzienlijk goedkoper in aanleg dan de Oranjetunnel.

Volwaardige verbinding

De Blankenburgtunnel moet een tweede volwaardige verbinding worden voor de Rotterdamse haven en moet de A15 met de A20 verbinden ter hoogte van Rozenburg-Vlaardingen. De tunnel gaat onder de Nieuwe Waterweg door. Bovendien verbindt deze tunnel het Westland met het havengebied; steeds meer tuinbouwproducten worden als zeevracht verscheept.

Vóór 2020

Volgens de huidige planning moet de Blankenburgtunnel er vóór 2020 liggen. Op 7 december spreekt minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu haar voorkeur uit.