skipToContentskipToFooter

Vergaande gevolgen voor handel en logistiek

25-02-2022 De militaire inval van Rusland in Oekraïne heeft vergaande gevolgen voor handel en logistiek met Oekraïne en de omliggende regio. evofenedex maakt zich allereerst ernstige zorgen over de gevolgen van de inval voor de bevolking van Oekraïne. Daarnaast zal het zeker effect hebben op internationale handel en logistiek. Heel veel Nederlandse ondernemers zullen hierdoor geraakt worden.

Update 25/02/2022 14:15

Gevolgen luchtvaart

Russische luchtvaartmaatschappijen (zowel vracht als passagiers) blijven vliegen van en naar Schiphol. Dit stopt als de EU de beslissing neemt dat er een vliegverbod komt, aldus het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Wel heeft de EU een exportverbod aangekondigd voor vliegtuigonderdelen naar Rusland.

Het Verenigd Koninkrijk heeft het luchtruim gesloten voor Russische vluchten. Als reactie daarop heeft Rusland zijn luchtruim gesloten voor Britse toestellen. Hierdoor moeten Britse toestellen richting Azië omvliegen via het Midden-Oosten.

 

25/02/2022 10:00

De sancties die de internationale gemeenschap oplegt aan Rusland en mogelijk Belarus (Wit-Rusland), zullen ook merkbaar zijn voor Nederlandse ondernemers. Voor ondernemers in internationale handel en logistiek is het van belang dat zij zo goed mogelijk worden geïnformeerd over de gevolgen van de inval en de sancties om de impact op hun eigen bedrijfsvoering goed te kunnen inschatten.

Volgens evofenedex is het belangrijk dat ondernemers weerbaar en wendbaar zijn in tijden van crises als deze. Het Nederlandse bedrijfsleven is in het verleden ook geraakt door sancties en evofenedex zal ondernemers informeren en ondersteunen om de huidige crisis en de gevolgen het hoofd te bieden.

Blijf ons voor aanvullende informatie volgen op deze website en via Twitter: @evofenedex

De specifieke gevolgen voor internationale handel en logistiek staan in ons dossier landeninformatie Oekraïne en hieronder:

Gevolgen voor logistiek

De inval van Rusland in Oekraïne heeft vooral veel gevolgen voor het vervoer van, naar en door Oekraïne:

  • Voor het wegvervoer zijn er strengere controles aan de verschillende grenzen en wachttijden lopen sterk op bij de Oekraïense grens met verschillende EU-lidstaten en bij de Russische grens met Estland, Letland en Litouwen. De grens tussen Oekraïne en Rusland en de grens tussen Oekraïne en Belarus zijn volledig gesloten.
  • De Oekraïense zeehavens van Odessa en Mariupol zijn gesloten en beschadigd als gevolg van de gevechten. De internationale zeevaart voor de kust van Oekraïne is bovendien volledig gestremd.
  • Het luchtverkeer boven Oekraïne en Moldavië is volledig gestaakt als gevolg van luchtgevechten en bombardementen op Oekraïne. Ook zijn luchthavens in Oekraïne zwaar beschadigd als gevolg van bombardementen.
  • De China-EU-spoorlijn (ook wel Chinese Zijderoute genoemd) loopt via Rusland en Belarus naar Polen. Het is nog onbekend of deze spoorlijn nog naar behoren functioneert. Rusland vervoert veel militair materieel via deze spoorlijn naar Belarus.
  • Brandstofprijzen zullen stijgen als gevolg van de inval. Dit zal leiden tot hogere brandstofkosten voor alle modaliteiten.
  • Het aantal cyberaanvallen op gevoelige infrastructuur, zoals transportsystemen, kan toenemen. In 2018 heeft een cyberaanval op Oekraïne vanuit Rusland ernstige schade toegebracht aan Nederlandse systemen.

 

Gevolgen voor internationale handel

  • Vrijdag zal de Europese Commissie een omvangrijk sanctiepakket aan Rusland opleggen; mogelijk ook aan Belarus. Wat dat nu behelst is nog onduidelijk. Het zal in ieder geval gevolgen hebben voor de transport-, energie-, hightech- en financiële sector in Rusland, volgens de Europese Commissie.
  • Reeds ingestelde sancties zijn vooral gericht op individuen en verschillende financiële instellingen in Rusland. Onduidelijk is nog of Rusland tegensancties voor de EU instelt en op welke sectoren die gericht zullen zijn. Voor een actueel overzicht van de Europese sancties, zie Informatie over sancties Rusland | RVO.nl | Rijksdienst
  • De inval en sancties hebben effect op de dekking van verschillende verzekeringen, zoals kredietverzekeringen en transportverzekeringen. Zie voor meer informatie: Verzekeren & Oekraïne (verzekeraars.nl)
  • De gevolgen voor internationale handel zullen per sector verschillen en zijn afhankelijk van hoe het conflict zich verder ontwikkelt. Een eerste globale analyse is hier te vinden: Gevolgen invasie Rusland in Oekraïne voor Nederlandse bedrijven - ABN AMRO