evofenedex roept leden op om zich te melden

Leestijd: 2 minuten

29-07-2020  Op de John S. Thompsonbrug (N324) in Grave geldt vanaf woensdag 29 juli tijdelijk een verbod voor vrachtverkeer boven de 10 ton. Het gaat om een gewichtsbeperking. Met deze maatregel wordt de brug minder belast en blijft deze veilig beschikbaar voor personenauto’s en verkeer onder de 10 ton. Rijkswaterstaat geeft aan dat de brug versneld wordt aangepakt, zodat het zwaardere verkeer zo snel mogelijk weer ervan gebruik kan maken. evofenedex vindt het vervelend dat de brug plotseling is afgesloten voor goederenvervoer vanaf 10 ton en roept getroffen leden op om zich te melden.

De John S. Thompsonbrug dateert uit de jaren twintig van de vorige eeuw en heeft te lijden onder het toegenomen zwaardere (vracht)verkeer. In 2019 gingen elk etmaal circa 1.000 voertuigen zwaarder dan 10 ton over de brug. Aangezien de route een van de alternatieven is voor de drukke A50 is hier het aantal voertuigen zwaarder dan 10 ton behoorlijk groot. Deze maatregel staat niet op zichzelf, en daarom maken we ons zorgen. Er zijn veel kunstwerken in Nederland verouderd. Om die reden dient de monitoring ervan op orde te zijn en moet er voldoende budget zijn om achterstallig onderhoud aan te pakken. Daarom pleiten wij in ons 10 punten-programma voor de Tweede Kamerverkiezingen ervoor de Nederlandse infrastructuur klaar te maken voor de toekomst.

Omleiding

Deze maatregel gaat hinder opleveren voor het vrachtverkeer, openbaar vervoer en het landbouwverkeer. Verkeer zwaarder dan 10 ton vanuit het noorden wordt omgeleid naar de A50 Maasbrug, via de N845 (Drutenseweg), de A326 en vervolgens via knooppunt Bankhoef naar de A50 richting Eindhoven, daarna afslag Ravenstein via de N277 (Dorpenweg) en weer richting Grave. Dit is ongeveer 15 km omrijden, met een extra reistijd van een kwartier tot twintig minuten.

Inspecties

Uit recente inspecties en onderzoek is gebleken dat de huidige belasting niet langer meer toelaatbaar is voor de brugconstructie. Rijkswaterstaat was al gestart met levensduur verlengend onderhoud van de brug. De komende twee jaar worden de verflaag, het wegdek (slijtlaag) en een aantal kleine onderdelen vervangen. Die werkzaamheden worden nu gecombineerd met de reparatiewerkzaamheden aan de constructie van de brug. Rijkswaterstaat zet in op een versnelde aanpak van de brug, zodat ook het zwaardere verkeer (> 10 ton) er zo snel mogelijk weer gebruik van kan maken. Zodra de planning en de hinder voor het (scheepvaart)verkeer bekend zijn, communiceren we dit naar de omgeving en weggebruikers.

Melden

Om een beeld te krijgen van de mate waarin leden getroffen zijn door de afsluiting van de brug bij Grave vragen we hun om zich te melden bij evofenedex. Dit kan via het volgende emailadres: j.mensies@evofenedex.nl.

Onze adviseur Mark
Contact

Vragen over vervoer?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder