Goede communicatie is goud waard voor chauffeurs

Een communicatief vaardige chauffeur is nodig in het werken met klanten, collega’s en mede-weggebruikers.

15-02-2018  Een chauffeur komt in zijn dagelijks werk veel situaties tegen waar communicatie een belangrijke rol speelt. Paul Hogenes is onze docent communicatieve vaardigheden en al decennialang chauffeur. In deze blog schetst hij een aantal situaties waarin miscommunicatie op de loer ligt.

Klantcontract

In een ideale wereld is elke vracht die een chauffeur meeneemt helemaal tip top in orde gemaakt voor vertrek. Maar de realiteit is dat er drie pallets missen, de folieverpakking ontbreekt of de lading nat is geworden. De eerste die dan de onvrede van de klant krijgt te horen is de chauffeur. Menig chauffeur is al eens uitgefoeterd door een klant. Wat je dan moet zien te voorkomen is een escalatie. De chauffeur, die zich van geen kwaad bewust is, moet dan de tegenwoordigheid van geest hebben om de discussie niet uit de hand te laten lopen. Maar hij moet vooral kijken of hij de angel uit de discussie kan halen. Een verstoorde klantrelatie is in niemands voordeel.

Opdrachten ontvangen

De hectiek van de werkzaamheden van de transportplanner draagt het risico met zich mee dat opdrachten via de boordcomputer of telefoon onduidelijk overkomen of verkeerd begrepen worden. Een rit naar Valkenburg in Zuid-Holland is natuurlijk wat anders dan een rit naar Valkenburg in Limburg. Maar dat is niet altijd op te merken uit een telefoongesprek van tien seconden of een korte zin die in de boordcomputer verschijnt. Daarom is duidelijk en doelgericht communiceren met de planner een vaardigheid die elke chauffeur moet hebben.

Agressie

Chauffeurs kunnen ook te maken krijgen met agressie in het verkeer. Automobilisten die de confrontatie zoeken nadat er in hun ogen onrecht is aangedaan. Als beide partijen agressief worden dan verliest iedereen. We leren de chauffeurs dan ook om bij dit soort situaties kalm en beheerst te blijven. Laat de verzekering de problemen maar uitzoeken.

Perceptieverschil

Veel misverstanden in de communicatie draaien om misinterpretaties of een verschil in perceptie in een situatie. Zo is er ook de uitdaging in het communiceren met buitenlandse collega’s. In elke beroepsgroep heb je mensen die net wat te veel het hart op de tong hebben liggen. En niet vies zijn van een beetje conflict. Dat samen kan zorgen voor complexe situaties waar niemand wat mee opschiet. Ook dit aspect komt ruimschoots aan bod in onze opleiding.

De opleiding communicatieve vaardigheden dient voor de code 95-nascholingsverplichting. In deze opleiding krijgen de chauffeurs veel voorbeelden te zien van situaties waar de situatie toch anders ligt dan op het eerste gezicht lijkt. Op deze manier moet er meer inlevingsvermogen worden gekweekt bij de chauffeurs.  Zo komen gesprekstechnieken en diverse oefeningen aan bod waarmee de communicatietechnieken fors worden bijgeschaafd.

Van veel oud-cursisten hoor ik ook dat de cursist deze nieuwe vaardigheden ook goed thuis kon gebruiken in zijn relatie. Dus zowel privé als zakelijk, iedereen heeft baat bij deze opleiding. Neem voor informatie over deze cursus contact op met Justin Verkade (079-3467273)

Onze ledenadviseur Martijn
Contact

Vragen over vervoer?

Martijn en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder