14-04-2014  Het spoorgoederenvervoer zou vertegenwoordigd moeten zijn in de directie van de spoornetwerkbeheerder ProRail. Dat stellen EVO en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV).

EVO en KNV wijzen erop dat  ProRail in haar raad van bestuur niemand heeft benoemd die specifiek het belang van het spoorgoederenvervoer vertegenwoordigt. Dat moet anders, vinden ze.

Waarde

‘De spoorgoederensector vervoert in Nederland jaarlijks circa 40 miljoen ton goederen met een toegevoegde waarde van om en nabij 150 miljoen euro. Toch wordt het grote belang van het spoorgoederenvervoer vaak ondergeschikt gemaakt aan het personenvervoer over spoor. Dat zit de partijen uit het bedrijfsleven dwars. Zij vinden dat er meer gebalanceerde afwegingen gemaakt moeten worden, zodat de meest optimale keuzen voor beide typen transport, goederen én personen, gemaakt kunnen gaan worden. Dat begint met het stevig verankeren van het goederenvervoer in de directie van ProRail’, aldus EVO en KNV.

EVO en KNV wijzen erop dat staatssecretaris Mansveld al heeft laten weten haar invloed op de directie van ProRail te willen vergroten. De sector kampte enkele jaren met verminderde omzetten, maar werd vanwege haar economische belang en duurzame karakter recentelijk door het kabinet aangemerkt als groeisector.

Ambities

Met het benoemen van een ‘speciale directeur goederenvervoer bij ProRail zou de sector ook de zelf gestelde ambities beter waar kunnen maken. In het zogenoemde Aanvalsplan Spoorgoederen mikt de sector op een grotere klantgerichtheid, het verlagen van de kostprijs en het verhogen van de flexibiliteit.

Zo’n speciale directeur is ook nuttig met het oog op de economische schade die zal worden veroorzaakt als gevolg van bouwwerkzaamheden rond de Betuweroute, stellen de partijen.