02-03-2016  Als Europese lidstaten weer grenscontroles invoeren, treft dit veel Nederlandse bedrijven. Dat meldt de NOS vandaag. Handelaren en producenten die bloemen of andere versproducten exporteren, voelen volgens EVO nu al de gevolgen van de toegenomen grenscontroles.

Nederlandse wegvervoerders

Op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) concludeert de NOS dat Nederlandse wegvervoerders op Poolse transportbedrijven na de meeste internationale ritten in Europa maken. Vervoerders uit Polen maakten in 2014 per dag zo'n 28.000 ritten, ruim 18 procent van het totaal aantal dagelijkse ritten van Europese vervoerders. Nederlandse vervoerders reden 21.000 ritten, ofwel ruim 13 procent van het totaal. Duitsland staat op de derde plek (iets meer dan 13 procent).

Schengen

Ondernemers in Nederland exporteren jaarlijks voor meer dan 300 miljard euro naar andere Europese lidstaten – van bijvoorbeeld één miljard euro aan chemische producten naar Italië tot een half miljard euro aan groente en fruit naar Zweden. Vooral bedrijven die deze versproducten exporteren, ervaren nu al de negatieve gevolgen van de Europese grenscontroles.

Schengen-hulplijn

EVO en Fenedex startten vorige maand een hulplijn voor ondernemers die door controles aan de Europese binnengrenzen vertragingen oplopen. Handels- en productiebedrijven tasten vaak in het duister over de precieze aard van de grenscontroles die EU-lidstaten invoeren. Als er sprake is van vertragingen door grenscontroles, is het vervolgens onduidelijk wie er voor de schade aansprakelijk is. EVO en Fenedex geven antwoord op deze vragen en meer via de Schengen-hulplijn: 079 3467 346.