skipToContentskipToFooter

“Ik zal nooit een nieuwe distributeur aanhaken via Teams”

22-06-2021 Vandaag lanceert ondernemersvereniging evofenedex de podcastserie ‘Grenzen opzoeken’. Hierin delen exportmanagers een interessante case met Mischa German. In elke aflevering staat een relevant en actueel thema centraal, en doe jij inspiratie op om je exportresultaten te verbeteren. In de eerste aflevering vertelt Rob de Weert, oprichter en eigenaar van Fruitfunk, over de uitdagingen van het opbouwen van een exportbedrijf, het vinden van nieuwe partners en het behouden van klanten in coronatijd.

Hoe kom je aan leads wanneer je niet mag reizen? Deze vraag staat centraal in het gesprek dat Mischa German, innovatie- en productontwikkelaar Internationaal ondernemen bij evofenedex, voert met Rob de Weert. Hij verkoopt met Fruitfunk ‘een gezond alternatief voor snoep’ en is dit merk aan het uitbouwen in 20 landen binnen en buiten Europa. “Face-to-face contacten werken het best, daar kan niets tegenop en ze zullen ook zeker blijven. Want ik zal nooit een nieuwe distributeur aanhaken via Teams. Op dit moment is het lastig persoonlijke contacten te leggen. Wij willen heel graag doorbreken in Frankrijk en Duitsland, maar zie nu maar eens een nieuwe distributeur te vinden. Er zijn bijna geen beurzen en fysiek afspreken kan nauwelijks. Momenteel richten wij ons dan ook vooral op onze bestaande klanten.”

Extraverte persoonlijkheid

Rob vertelt ook over zijn ervaring dat exportmanagers verschillend omgaan met de door corona veroorzaakte beperkingen en kansen op hun buitenlandse markten. “Mensen met een extraverte persoonlijkheid die het echt moeten hebben van fysieke contactmomenten en de gunfactor, hebben het nu vaak zwaar. Managers die heel zakelijk op basis van de feiten werken, hebben hier meestal minder moeite mee. Zelf mis ik vooral de thrill van het voortdurend onderweg zijn naar (nieuwe) klanten.”

Zelf meedoen?

Andere onderwerpen die de komende tijd aan bod komen in de nieuwe podcastserie, zijn: de wereld verbeteren met export, de veranderende rol van mensen in de export, de geschiedenis en toekomst van export, en de geheimen van succesvolle online export.

Wil je zelf aan tafel in de volgende podcast of ken je iemand anders met een inspirerend verhaal die dit misschien wil delen met andere exportmanagers? Laat het ons weten via [email protected]. Ook als je andere feedback hebt, horen we graag van je.