09-05-2017  Voor menig logistieke partij is het geen sinecure om de emballagestromen in goede, efficiënte banen te leiden. Waar inmiddels de digitale vrachtbrief TransFollow steeds meer  voet aan de grond weet te krijgen, blijft de emballage een vooral papieren stroom met problemen als vertragingen, gebrek aan inzicht in de retourstroom en foutgevoeligheid.

Noodzakelijk kwaad

Sven Arnoldus, ledenadviseur bij evofenedex, heeft de problemen in kaart gebracht rondom de registratie van emballage en vatte deze samen in een bondig visiedocument. Arnoldus typeert emballage als bijproduct. “Het wordt gezien als ‘een noodzakelijk kwaad’. Immers, zonder emballage geen logistiek. Maar zonder ladingdragers valt het hele logistieke proces stil.”

Foutgevoeligheid

Arnoldus illustreert dit met een voorbeeld: ”Partij A verzendt een lading op tien europallets à 7,50 euro per stuk naar partij B. Partij B neemt de goederen in ontvangst en stuurt vervolgens vijf pallets terug, want hij heeft er op dat moment niet meer dan vijf in opslag. Partij B vult dat allemaal in op de emballagebon, die uiteindelijk - samen met nog heel veel handgeschreven emballagebonnen - terugkomt bij Partij A. Partij A moet dit allemaal handmatig invoeren in een systeem.

Het cijfer 5 op de bon blijkt echter slecht leesbaar en wordt aangezien voor een 6. Als er een stapel ligt van honderd van dat soort brieven, kun je er vergif op innemen dat het bij minimaal twee brieven misgaat. Emballage is feitelijk een continue geldstroom, en ondertussen wordt die waardevolle stroom bijgehouden op handgeschreven brieven. Je wilt ook niet weten hoe chauffeurs daarmee omgaan; die brieven zitten regelmatig vol met scheuren en koffievlekken”, zo stelt Arnoldus.

Tachtig kratten

Yves du Bois, eigenaar van Y-our, specialist in emballagemanagement, zegt boeken te kunnen volschrijven met dit soort voorbeelden. “Wat we ook vaak zien gebeuren, is dat Partij A aan Partij B vraagt of hij even tachtig kratten mag lenen. ‘Natuurlijk, is dan het antwoord. Geen probleem. Maar vraag maar eens aan partij A of je even achthonderd euro van hem kan lenen. Nou, dan geeft hij niet thuis, hoewel dat feitelijk hetzelfde is. Partijen realiseren zich onvoldoende hoe belangrijk emballage is voor de continuering van het logistieke proces en de kosten die daarmee samenhangen.”

Innovatie

Het visiedocument van Arnoldus vormt daarom de bron voor een aanvulling op TransFollow. Uit Arnoldus’ onderzoek in het veld blijkt dat er dringend behoefte is aan een emballagemodule binnen het Transfollow-platform. Daarom is er een onderdeel toegevoegd aan de digitale vrachtbrief voor het registreren van de emballage, om zo uiteindelijk de papieren emballagebon te kunnen vervangen.

Themadag Grip op emballage

Om bedrijven meer in contact te brengen met oplossingen voor de problematiek en innovaties op het vlak van emballagemanagement organiseren evofenedex, TLN, Bexter, Y-our, Transfollow en Beurtvaartadres op 13 juni in het Louwman Museum de Themadag: Grip op Emballage.