30-11-2016 Er is veel beweging in de mondiale containermarkt. Allianties worden gevormd, uitgebreid of ze veranderen van samenstelling. Rederijen gaan failliet of fuseren. Tegelijkertijd zijn de transportprijzen lager dan ooit en is het voor veel verladers en logistiek dienstverleners onduidelijk op welk schip hun containers staan.

Wie zich in het bovenstaande herkent, doet er goed aan om donderdag 15 december in de agenda te reserveren. Dan wordt in Lantaren Venster op de Wilhelminapier in Rotterdam het Havendebat 2016 gehouden. Daar zal uitgebreid worden stilgestaan bij de hierboven genoemde ontwikkelingen, maar het debat staat ook in het teken van groei. Volgens ingewijden staan momenteel voor Rotterdam alle seinen op groen om groei te realiseren.

Eerste keus

Onderwerpen en debatstellingen zijn dan ook:

  • Rotterdam eerste keus voor rederijen: 'De winst van het havenbedrijf is onnodig hoog, halveer het havengeld.'
  • Veilige lading, financiële stabiliteit van rederijen 'Rederijen moet worden toegestaan prijsafspraken te maken om een gezonde bedrijfsvoering te garanderen.'
  • Achterland, waar is ruimte voor verbetering? 'Forceer logistiek dienstverleners meer data uit te wisselen.'

Dagvoorzitter tijdens het Havendebat is Rens de Jong. Debaters zijn onder anderen Lennart Heip (Dow), Kim van Neer (DSM), Rudmer Kemper (Avebe), Teun Huizinga (America Chung Nam), Tineke Netelenbos (KVNR), Robert Venema (Containerships), Stephan Satijn (Gemeente Venlo), Marten van der Velde (Portbase), Cok Vinke (Contargo), Hans Nagtegaal (Havenbedrijf Rotterdam), Theo van Ravesteyn (MSC), Hans Vervat (Matrans), Raymond Riemen (Broekman), Bas Janssen (Deltalinqs), Bart Kuipers (Erasmus Universiteit) en Ruud Vat (Neele Vat).

Korting voor EVO-leden

Leden van EVO ontvangen € 50,- korting op deelname. Wie hiervan gebruik wil maken, kan zich aanmelden .

Naar Havendebat