21-03-2017  Wie zijn onderneming wil laten groeien, heeft verschillende opties: meer verkopen van de bestaande producten, nieuwe producten ontwikkelen of de markt verbreden. Het Brabantse bedrijf Davant, producent van projectmeubilair, koos voor die laatste optie en stapte, na de Nederlandse en de Belgische markt, de Duitse markt op.

Het hoe en waarom

In het meest recente evofenedex magazine, dat binnenkort bij alle evofenedex leden op de deurmat valt, vertelt Davant Sales & Export manager Bert Verrips over het hoe en waarom van deze stap. Daarnaast geeft hij zeer praktische tips.

Andere cultuur

Verrips: “Duitsland is echt een ander land, met een andere cultuur, een andere manier van zaken doen en andere producteisen. En ook een heel andere taal. Nederlanders denken al snel dat ze wel een aardig woordje Duits spreken, maar om daar te slagen, moet je een goed zakelijk gesprek kunnen voeren.’

Duitse handelskamer

Een goede bron van informatie voor Davant tijdens de voorbereiding bleken seminars van de Duitse handelskamer te zijn. ‘Daar leerden wij vooral van alles op juridisch en communicatief vlak. Zo stelt de Duitse wet in het kader van datenschutz veel strengere eisen aan het versturen van nieuwsbrieven dan de Nederlandse wet.’

Exportmanagement

Een andere zeer voorname bron van informatie is evofenedex, aldus Verrips. ‘En niet alleen dat; ik volg daar ook de opleiding exportmanagement. Die duurt een half jaar en reikt veel praktische handvatten aan.’

Het hele verhaal

Lees het hele verhaal over Davant in evofenedex magazine 3.