04-12-2012  De steun van het bedrijfsleven voor Green Freight Europe (GFE), het onafhankelijke en vrijwillige programma ter verbetering van de milieuprestaties van het Europese wegvervoer, groeit gestaag. Dat bleek tijdens de eerste open dag van GFE bij verladersorganisatie EVO in Zoetermeer. Ook de Europese Commissie steunt het initiatief, zei een vertegenwoordiger van het Directoraat-Generaal Mobiliteit en Transport van de Commissie. Tijdens de open dag werden de aanwezige vertegenwoordigers van bedrijven door initiatiefnemers en deskundigen bijgepraat over ontwikkelingen sinds het startschot voor GFE in maart dit jaar.

Aangesloten

Inmiddels hebben meer dan zeventig toonaangevende Europees opererende bedrijven, zowel verladers als logistiek dienstverleners, zich aangesloten bij GFE. En dit aantal groeit met de week. De open dag van GFE is bezocht door vertegenwoordigers van meer dan honderd bedrijven uit verschillende Europese landen. Steun voor het initiatief is er ook bij de Europese Commissie. Volgens Claire Whittaker van het directoraat-generaal is transport de enige sector waarin CO2-emissies in de afgelopen twintig jaar zijn gestegen. In haar toespraak heeft zij de aanwezigen er op gewezen dat dit voor de Europese Commissie onacceptabel is en dat de commissie zich buigt over een eenduidige manier om CO2-footprints in de logistieke keten te meten.

Samenwerking

Tijdens de open dag hebben de initiatiefnemers gepleit voor één loket, waar bedrijven zich kunnen melden als ze werk willen maken van CO2-monitoring. Daarvoor moet volgens GFE samenwerking worden gezocht met andere programma’s en initiatieven. Zo zijn er concrete stappen gezet om samen te werken met de programma’s Duurzame Logistiek en Lean & Green van Connekt in Nederland. Een tweede uitdaging is de participatie van kleinere bedrijven. Gratis deelname moet de drempel voor deze bedrijven weg nemen.