08-02-2017  De gemeente Utrecht heeft een afgewogen besluit genomen om een milieuzone in de stad in te stellen. Dat is de kern van een uitspraak van de Raad van State woensdag.

Rechtmatig

De Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht (SSLU) en belangenbehartiger van automobilisten KNAC waren in beroep gegaan tegen het besluit van het gemeentebestuur om dieselauto's van vóór 2001 uit het centrum van Utrecht te weren. Beide bezwaarmakers voerden aan dat het marginale effect van de maatregel, mocht daarvan al sprake zijn, niet opweegt tegen de nadelen ervan.

“Afgewogen”

Volgens de Raad van State hoeft de absolute noodzaak van een verkeersbesluit niet te worden aangetoond. ,,Het is voldoende dat het milieubelang wordt gediend en dat het gemeentebestuur inzichtelijk maakt hoe de belangen, voor en tegen de milieuzone, tegen elkaar zijn afgewogen", aldus de hoogste bestuursrechter. De Utrechtse milieuzone is sinds 2007 van kracht en geldt voor de binnenstad, het stationsgebied en het Jaarbeursterrein.

Compensatieregeling

Ruim 95 procent van de 820.000 bestelauto’s die in Nederland rijden, zijn van ondernemers als aannemers, bakkers, hoveniers of installateurs. evofenedex schoof namens deze ondernemers aan om over milieuzones te praten, onder meer omdat er een compensatieregeling in het vooruitzicht werd gesteld.