Groene truck rolt dichterbij

Europa komt met voertuignormen voor zware vrachtauto’s

20-02-2019  Nieuwe vrachtauto’s moeten vanaf 2025 vijftien procent minder CO2 uitstoten dan in 2019. Dat zijn de Europese Lidstaten, het Europees Parlement en de Europese Commissie overeengekomen, In 2030 moet deze reductie dertig procent zijn.

Daarnaast komt er een systeem om fabrikanten te stimuleren vrachtauto’s wagens met nul of een heel lage CO2-uitstoot te bouwen. Wij vinden dat deze normen nodig zijn om, met behoud van een gelijk speelveld, de klimaatdoelen van Parijs te halen. Wij hebben afgelopen voorjaar daarom met de overheid, TLN, Bovag en Natuur  & Milieu een gezamenlijk standpunt opgesteld voor de onderhandelingen om tot duidelijke normering te komen. Om de Parijs-doelen te behalen is het echter essentieel om in te zetten op meerdere CO2-reductieoplossingen.

Technologie

De overeengekomen voertuignormen zorgen voor een gelijk speelveld en bevorderen innovatie. Momenteel zijn er echter nog geen zero emissie-voertuigen beschikbaar en het is goed dat fabrikanten worden gestimuleerd om zuinigere auto’s te ontwikkelen. Daarbij is het wel belangrijk om goed te kijken of de technologie, die kan helpen de CO2-uitstoot naar beneden te krijgen, snel genoeg ontwikkeld wordt. Als truckfabrikanten gedwongen worden om die technologie snel te ontwikkelen, kan dat de prijs voor een voertuig enorm doen stijgen. Het is dan voor bedrijven erg onaantrekkelijk om de huidige voertuigen te vervangen.

Ecocombi’s

Om de Parijs-doelen op een kosteneffectieve manier te realiseren is het daarom essentieel om in te zetten op meerdere CO2-reductieoplossingen, gebaseerd op de huidige stand van de techniek. Nederlandse ondernemers lopen voorop om milieuvriendelijker, goedkoper en efficiënter te vervoeren door het gebruik van lange zware voertuigen, de zogenoemde ecocombi’s. Wij pleiten er daarom voor om ook in te zetten op het terugdringen van CO2 door het uitbreiden van de mogelijkheden voor de inzet van lange zware voertuigen (ecocombi’s) in het Europese vrachtvervoer over lange afstand. Overigens moeten de overeengekomen maatregelen nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de Europese raad voordat ze van kracht worden.

Onze ledenadviseur Martijn
Contact

Vragen over vervoer?

Martijn en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder