17-12-2016  Ook GroenLinks maakt zich hard voor meer slimme infrastructuur. Dat zei Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren vanmorgen toen zij kleur bekende aan het tienpuntenplan van EVO en Fenedex voor meer export en een slimmere logistiek.

Campagne

Met het oog op de Tweede Kamerverkiezingen in maart volgend jaar voeren EVO en Fenedex campagne onder politici om hen ervan te overtuigen meer te investeren in handel en logistiek.

Infrastructuur

Van Tongeren, in de Tweede Kamer woordvoerder verkeer van GroenLinks, zette zaterdag een vinkje achter punt twee uit het het tienpuntenplan van EVO en Fenedex: meer slimme infrastructuur. Producten over het water, het spoor en de weg vervoeren, zorgt immers nog regelmatig voor vertraging. Een goede infrastructuur, fysiek en digitaal, maakt goederenstromen volgens EVO en Fenedex slimmer. Ook zei Van Tongeren het punt van 'Open grenzen in Europa' te onderschrijven.

Schiphol

Van de tien punten, onderschreef van Tongeren er dus twee. Aan de oproep van EVO en Fenedex aan GroenLinks om de positie van Schiphol voor het vrachtvervoer te verstevigen, gaf de GroenLinks-politica geen gehoor. Schiphol is volgens EVO en Fenedex een luchthaven van wereldformaat, ook voor het vervoer van vracht voor onder meer bedrijven die onderdelen voor elektrische auto’s, zonnepanelen of medicijnen produceren. Ook geldt Schiphol als een van de duurzaamste luchthavens ter wereld. Van Tongeren stelde echter dat 'alles wat niet per se met vliegtuigen hoeft, je op een andere manier moet vervoeren.'