09-01-2016  De verbreding en verdieping van het Wilhelminakanaal in Tilburg is bijna klaar. Vandaag zijn de laatste twee grote sluisdeuren voor de nieuwe 'Sluis III' geplaatst.

Onderhoudsarm

De twee deuren van elk 21 ton zijn in Rotterdam vervaardigd uit glasvezelversterkte epoxyhars. Daarmee heeft deze sluis de wereldprimeur. Het zijn de grootste composiet sluisdeuren die tot nu zijn geplaatst. Volgens Rijkswaterstaat, beheerder van deze oude vaarweg, zijn de deuren sterk, duurzamer dan houten of stalen deuren en onderhoudsarm.

Grotere schepen

De deuren hangen in nieuwe sluis die in aanbouw is om het kanaal geschikt te maken voor grotere schepen dan de huidige 'kempenaars'. Dat is het scheepstype waarop het kanaal begin vorige eeuw is gebouwd. Andere werkzaamheden daarvoor zijn de sloop van 'Sluis II', vier kilometer westelijker en verdieping van de vaarweg vanaf dat punt tot aan de nieuwe sluis.

Rijksmonument

De sluis is in aanbouw naast de oude. Die oude is een rijksmonument doordat het de laatst overgebleven tweetrapssluis is. Hij verliest zijn functie voor de scheepvaart en krijgt volgens Rijkswaterstaat een taak als waterkering.