12-08-2011  Mars Nederland, Suiker Unie en Huntsman gaan meer gebruikmaken van de binnenvaart. De drie grote verladers starten hiervoor een pilot. Zij hebben hiertoe op 11 augustus een intentieverklaring ondertekend.

Dit is niet alleen goed nieuws voor de binnenvaart, maar ook voor rijdend Nederland. Door meer gebruik te maken van ‘the Blue Road’, het collectieve branchemerk voor de binnenvaart, kan zowel de CO2-uitstoot als de filedruk worden verlaagd.

Alle drie de verladers hebben de wens de weg te ontlasten en hun CO2-footprint te verlagen, maar wel onder de voorwaarde dat de kosten niet zullen stijgen.

Huntsman is al voortvarend gestart door containers over relatief korte afstand per schip te vervoeren van de Botlek naar de Maasvlakte. Dit blijkt nu al rendabel. Mars en Suikerunie gaan nu starten met een pilot. Hier gaat het om vervoer binnen Nederland en Mars onderzoekt ook het vervoer de Rijn op tot in Zuid Duitsland.

Minister Schultz van Haegen vindt dat meer bedrijven dit voorbeeld moeten volgen: ‘Als je beseft dat je met één binnenvaartschip zo’n honderd vrachtauto’s van de weg kunt houden, is het heel erg goed om daar meer op in te gaan zetten’.

Alle drie de bedrijven krijgen begeleiding vanuit het project 'Maatwerkvoorlichting Verladers' van het Bureau Voorlichting Binnenvaartbinnenvaart. Heeft u ook interesse, neem dan contact op met EVO door gebruik te maken van het reactieformulier.

Binnenvaart