04-06-2013  Ruim de helft van de bruggen over het Twentekanaal is niet sterk genoeg voor het zware verkeer dat er nu rijdt. Dat blijkt uit onderzoek van Rijkswaterstaat.

Schade

Rijkswaterstaat wil dat gemeenten en provincie zwaar verkeer op 15 van de 28 bruggen gaan weren. EVO en TLN verwachten dat bedrijven forse economische schade op te lopen als de geplande beperkingen doorgaan.

Maatregelen

In 2009 kwamen de eerste berichten naar buiten dat vijftien bruggen over het Twentekanaal tussen Zutphen en Hengelo het hedendaagse vrachtverkeer niet meer veilig kunnen dragen.

De organisaties willen nu zo snel mogelijk met de partijen in gesprek om beter inzicht te krijgen in de omvang van de maatregelen en om te zoeken naar passende oplossingen.

Compensatie

De organisaties dringen aan op het treffen van voorzieningen om de problemen op korte termijn uit de wereld te helpen. Ook zien zij graag een voorstel  tegemoet voor een realistische compensatieregeling als gewichtsbeperkingen worden ingesteld.