Handels- en productiebedrijven hebben onvoldoende grip op data

onderzoek data en digitalisering toont aan dat sectoren achterlopen

31-10-2019 Het Nationaal onderzoek data en digitalisering in de logistiek toont aan dat verladers ten opzichte van de rest van de logistieke sector achter lijken te lopen op het vlak van digitalisering. In dit onderzoek werden bedrijven in de logistieke sector gevraagd naar hun uitdagingen en ervaringen met IT en digitalisering. De verdeling van de respondenten: 65 procent logistiek dienstverleners, expediteurs en vervoerders tegenover 35 procent verladers en eigen vervoerders.

Grip op data

19 procent van de verladers geeft aan dat de interne data niet goed de werkelijkheid weerspiegelt. Daarbij is opvallend dat 92 procent van deze groep aangeeft dat de data wel wordt verzameld via duidelijke en consequent toegepaste procedures. Ter vergelijking:  98 procent van de expediteurs geven aan dat hun data wel de realiteit weerspiegelt. Voor vervoerders  en logistiek dienstverleners gelden respectievelijk 86 en 92 procent.

Koplopers en achterlopers

Aan deelnemers werd verder gevraagd in hoeverre zij de eigen organisatie koploper, meeloper, of achterloper vinden op het gebied van IT. Van de 929 deelnemers die deze vraag hebben beantwoord, gaf 7,1 procent aan dit niet te weten. Van de overige 863 respondenten ziet 15,3 procent de eigen organisatie als achterloper; 65,7 procent geeft aan de organisatie als meeloper te zien en 19,0 procent ziet de organisatie als koploper.
Er blijken onderling wel grote verschillen: onder logistieke dienstverleners vindt 29,9 procent de eigen organisatie een koploper; onder verladers is dit percentage slechts 11,5 procent. Onze conclusie op basis van het onderzoek: verladers hebben hun ’digital core’ nog niet op orde.  

Digital core

De digital core is de digitale basis en inrichting binnen een onderneming; bijvoorbeeld een warehouse management pakket waarin alle product gerelateerde gegevens digitaal opgeslagen worden. Gegevens zoals de afmetingen, samenstelling en gewicht van een product. Maar ook bijvoorbeeld het productiemoment, voorraadniveau en andere kenmerken die van belang kunnen zijn voor afnemers. Wanneer iedereen binnen het bedrijf digitale data verzamelt en verwerkt, kunnen hier strategische keuzes op gebaseerd worden.

Rapport

Belangstellenden kunnen hier het totale onderzoeksrapport downloaden.

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder