Het magazijn: van kostenpost naar profit center

Magazijnmanager als sleutel tot succes

Al meer dan tien jaar is Diederik van Kempen docent bij evofenedex. Met al zijn logistieke ervaring leert hij de deelnemers aan de opleiding Magazijnmanagement hoe zij als (toekomstig) magazijnmanager het maximale uit hun magazijn kunnen halen. Diederik is van mening dat het magazijn nog te vaak als kostenpost wordt gezien, terwijl het als profit center juist toegevoegde waarde kan bieden. We stelden hem een aantal vragen.

Vertel Diederik, waar moet een goede magazijnmanager volgens jou aan voldoen?

“Als magazijnmanager moet je allereerst kennis hebben van de processen in het magazijn. Dat is logisch. Daarbij moet je het personeel ook zo kunnen aansturen dat ze deze processen efficiënt uitvoeren. Ook moet je binnen het bedrijf een gesprekspartner zijn voor collega-managers. Denk hierbij aan een inkoopmanager, logistiek manager of salesmanager. Vanuit de operatie – waarin je leiding geeft en vaak brandjes blust -  moet je als magazijnmanager tactisch en strategisch kunnen meedenken. Je moet als het ware je afdeling op de bedrijfskaart zetten. ”

Een flinke uitdaging dus… En welke trends zie je binnen het vakgebied van een magazijnmanager?

“Het magazijn wordt steeds meer een serieuze partner in de keten. Bedrijven kijken steeds kritischer naar de voorraad, zowel in hoeveelheid voorraad die je moet aanhouden als de locatie waar die voorraad dan is. Ook de invloed van e-commerce op de logistieke operatie moet je niet onderschatten. Daarnaast willen bedrijven steeds duurzamer gaan werken, bijvoorbeeld in het transport. De trend die ik hoop te gaan zien is dat men het magazijn gaat zien als profit center. Nu zien veel managers het magazijn nog vaak als kostenpost, terwijl het juist toegevoegde waarde kan bieden.”

Een dynamische wereld dus… En wat probeer je cursisten tijdens de opleiding dan mee te geven van dit alles?

“Ik wil een bepaalde groei bij ze realiseren. Dit kun je splitsen in een persoonlijke groei en een vakinhoudelijke groei. Bij persoonlijk groei moet je denken aan het aandacht geven aan sterke en zwakke punten, aan kansen en bedreigingen. Ook staan we stil bij vragen als ’hoe voer ik mijn werk uit’ en ‘hoe kan ik leren van mijn medecursisten’. Daarnaast wil ik ze natuurlijk ook vakinhoudelijk laten groeien. Dit betekent dat ik hun kennis wil vergroten op het gebied van bijvoorbeeld ICT, soorten magazijnen, soorten hulpmiddelen, kostenbeheersing, voorraadbeheer en lean werken.”

Duidelijk verhaal. Maar welke manier profiteert de werkgever hier dan van?

“Op meerdere manieren. Enerzijds ervaren ze een magazijnmanager die groeit in het meedenken en die inspeelt op (toekomstige) behoeften van collega’s, maar ook bijvoorbeeld van klanten en leveranciers. Hij zet zijn afdeling op de bedrijfskaart en is een waardevolle gesprekspartner geworden. Ondanks dat hij op komt voor de belangen van zijn afdeling, heeft de magazijnmanager het eigen belang geleerd ondergeschikt te maken aan het bedrijfsbelang.

Opleiding magazijnmanager

Na de opleiding magazijnmanager is de (toekomstig) magazijnmanager in staat om zijn afdeling veiliger en efficiënter in te richten. Hij brengt zijn afdeling en medewerkers op een hoger niveau, waardoor de toegevoegde waarde van het magazijn toeneemt. Zo kan de onderneming beter inspelen op (logistieke) veranderingen in de markt.”

Marcel
Contact

Vragen over magazijnen?

Marcel en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder