25-11-2014  De meeste vervoerstransacties worden nog steeds afgewikkeld op papier, maar Nederlandse bedrijven kunnen binnenkort, als eerste ter wereld, goederen mobiel aftekenen.

Veel grote transport- en opslagbedrijven hebben de laatste jaren slagen gemaakt op het gebied van digitalisering en laten hun klanten online orders plaatsen. En hoewel de computersystemen die daarvoor nodig zijn vaak aangesloten zijn op de administratie en op boordcomputers van chauffeurs, worden veel transportopdrachten meestal nog gewoon vastgelegd en afgewikkeld op papier.

Miscommunicatie

Uit recent onderzoek van onder meer EVO blijkt dat die werkwijze met papier vaak leidt tot miscommunicatie. En dat resulteert weer in vertraging, extra werk of het niet kunnen afleveren van de zending. Hoge kosten, overbodige administratieve lasten en in sommige gevallen juridische conflicten zijn het gevolg.

Ver voorop

Daarom is nu de eerste gestandaardiseerde digitale vrachtbrief ontwikkeld: TransFollow. Sinds kort is het zelfs al mogelijk om goederen mobiel af te tekenen. ‘Nederland loopt hiermee ver voorop. Nu al is de internationale interesse in ons systeem bijzonder groot. Niet alleen omdat het sneller werkt, maar vooral ook omdat het heel veel geld bespaart. Alleen voor ons land gaat het om een bedrag van 675 miljoen euro’, zegt directeur René Bruijne van Beurtvaartadres, dat de digitale vrachtbrief ontwikkelt.

Proef

In december start er een proef met een geselecteerd aantal logistiek dienstverleners, afzenders en geadresseerden. De verwachting is dat het systeem, dat is gebaseerd op internationale standaarden, nog voor de zomer voor elk bedrijf in Nederland beschikbaar is.

Kans

Machiel van der Kuil, algemeen directeur van EVO, is enthousiast over TransFollow. ‘Met 450 miljoen vrachtbewegingen per jaar en een kostenbesparing die kan oplopen tot tienduizenden euro’s per bedrijf, betekent dit een potentiële besparing van honderden miljoenen euro’s per jaar op de logistiek’, aldus Van der Kuil. ‘De administratieve afwikkeling van een papieren vrachtbrief kost een bedrijf namelijk al snel 6,21 euro per vrachtbrief. Kortom, niets houdt ons tegen om het massaal in te voeren. Ik verwacht dat geen enkel bedrijf deze kans op kostenbesparing zal laten lopen.’