01-03-2017  Rijkswaterstaat gaat van zaterdagochtend 4 maart 5.00 uur tot zondagochtend 5 maart 5.00 een omloopwiel van de Nieuwe Botlekbrug vervangen. Dit heeft gevolgen voor het wegverkeer, het vervoer van gevaarlijke stoffen en voor de (hoge) scheepvaart.

Voor de vervanging van het omloopwiel wordt een mobiele 300-tonskraan ingezet. Bij een weersverwachting met veel wind wordt de operatie uitgesteld naar een ander weekend.

Wegverkeer

Om de brug na het vervangen van het omloopwiel weer goed in bedrijf te kunnen nemen, is het noodzakelijk een aantal functioneringstests uit te voeren. Tijdens de werkzaamheden en deze testen is de Botlekbrug van zaterdagavond 4 maart 22.00 uur tot zondagochtend 5 maart 5.00 uur volledig gestremd voor het wegverkeer.

Omleidingen

Verkeer vanuit Hoogvliet richting Maasvlakte en vanuit de Maasvlakte naar Hoogvliet wordt omgeleid via de Spijkenisserbrug, Doorgaand verkeer kan gebruikmaken van de Botlektunnel. De omleidingsroutes worden ter plaatse met gele borden en dynamische routeinformatie aangegeven.

Gevaarlijke stoffen

Vervoerders van routeplichtige gevaarlijke stoffen worden tijdens de stremming van de Nieuwe Botlekbrug van zaterdagnacht op zondagochtend omgeleid via de eilandenroute. Voor niet-routeplichtige gevaarlijke stoffen geldt deze route als adviesroute. De omleidingsroutes worden ter plaatse met gele borden en dynamische routeinformatie panelen aangegeven.

Scheepvaart

Tijdens de werkzaamheden is de vaarweg niet beschikbaar voor de hoge scheepvaart, omdat de hijskraan zich op het westelijk hefdeel van de brug bevindt. De vaarweg blijft wel beschikbaar voor de lage scheepvaart (< 14 m).  Maar tijdens het uitvoeren van de hijswerkzaamheden zelf en tijdens de functioneringstesten moet de lage scheepvaart wachten tot deze werkzaamheden zijn afgerond. Scheepvaart kan voor meer details terecht bij het Bericht Aan de Scheepvaart (BAS) op www.vaarweginformatie.nl.

Onderzoek

In 2016 was er een mechanische storing in een van de lagers van de acht omloopwielen op de middenpijler van de brug. Toen is een omloopwiel, dat op circa 50 meter hoogte zit, verwijderd om de exacte oorzaak te achterhalen. Dit onderzoek loopt nog en concentreert zich op de lagers van de omloopwielen die regelmatig worden gemonitord. Naar aanleiding van deze monitoring heeft Rijkswaterstaat eind vorig jaar en begin van dit jaar al een omloopwiel vervangen.