Voor een veerkrachtige supply chain is efficiënt samenwerken van levensbelang

Leestijd: 3 minuten

Dr. Tila Pronk is universitair docent sociale psychologie aan Tilburg University en is specialist op het vlak van liefde en relaties. Op 1 juli spreekt zij tijdens het webinar ‘Samenwerken op afstand in de supply chain’. Een webinar dat antwoord geeft op de vraag hoe je met collega’s, klanten en leveranciers effectief blijft samenwerken in een veranderde samenleving. We hebben Tila gevraagd hoe zij tegen deze nieuwe wereld aankijkt, waar werken op afstand de nieuwe realiteit is.

Hoe heb jij als sociaal psycholoog deze afgelopen periode ervaren?

“Het zijn absoluut unieke tijden. Voor iedereen die een bepaalde vorm van een liefdesleven heeft, is de situatie opeens extreem anders. Zo doe ik momenteel onderzoek naar  de relatietevredenheid tijdens de coronacrisis: ‘hoe tevreden ben je momenteel met je partner?’ En daar komen interessante dingen uit. Personen die juist heel blij zijn met hun partner, terwijl het voor andere mensen echt heel lastig blijkt om continu bij elkaar te zijn. Op het vlak van menselijke relaties wordt er op dit moment wereldwijd onderzoek gedaan naar de gevolgen van de coronacrisis en de verschillen hierin per land en cultuur.”

De wereld is van de ene op de andere dag massaal vanuit huis gaan (samen)werken. Wat is het effect op medewerkers en op de collegiale samenwerking in het algemeen?

“Ik heb zelf veel ervaring in het samenwerken met internationale collega’s en veel van hen wonen alleen. En nu merk je dat die personen verder geen sociale interactie hebben naast het werk. Ik denk dat het een soort onderschat risico is dat deze mensen een beetje vereenzamen zonder het contact met collega’s. Alleen al daarom is het ook in het werk belangrijk om sociale interacties te hebben.
Maar deze interacties zijn ook noodzakelijk als een soort smeermiddel om op die manier dingen voor elkaar over te hebben. Samenwerken is ook een vorm van opoffering. En als je elkaar dan niet ziet, dan loop je het risico dat je een beetje op een eilandje gaat zitten met de gedachte : ‘Ik weet dat ik het heel erg druk heb, maar jij kunt nu alvast dit gaan doen.’ Het is lastiger om het gevoel van cohesie en saamhorigheid vast te houden als je elkaar niet ziet. Normaal gesproken loop je bij elkaar binnen en zie je beter of iemand is overladen met werk. En dan kun je besluiten om die persoon even te ontzien. Maar nu hebben we dat niet. Nu kun je wel via Zoomgesprekken contact met elkaar houden, maar dat is toch een grotere drempel dan elkaar even zien bij de koffieautomaat.”

Tila Pronk

 "zo’n situatie als dit is nog nooit voortgekomen. Daarom zijn we met zijn allen het wiel nog aan het uitvinden."

Wat zie je nu dat er gedaan wordt om het contact tussen medewerkers verbeteren?

“Sommige bedrijven organiseren online borreluurtjes. Ik denk wel dat deze vorm snel wat meer beladen wordt dan dat je een borrel op het werk hebt. Voor sommige mensen is het simpelweg niet haalbaar om hieraan deel te nemen. Wanneer zij bijvoorbeeld thuiswerken met kleine kinderen. Mensen hebben dan niet de luxe om anderhalf uur te chatten. Als je dan niet kunt deelnemen, dan kunnen collega’s dit als een negatief signaal ervaren en zich eraan gaan ergeren. 
In het webinar stel ik dan ook centraal dat het gaat om het inleven in die ander en in het vergroten van empathie. Op welke manier kan ik jou helpen? Wat heb jij nodig om goed te functioneren? Die verantwoordelijkheid ligt normaal gesproken bij de managers, maar net zo goed bij de collega’s onderling. Zodat je in de communicatie even wat verder gaat dan de praktische dingen, maar ook gewoon elkaar een beetje in gaten houdt. Zodat je echt weet wat er in die persoon omgaat en wat de situatie is waarin hij verkeert. Ik ben er van overtuigd dat dit ten goede komt aan de productiviteit.” 
 

Hoe beïnvloedt deze situatie de relaties tussen samenwerkingspartners, zoals klanten en leveranciers met een bedrijf? Wat is het verschil tussen de relatie met een zakelijke partner of met een collega? 

“Er zit verschil in deze relaties. De relatie met een klant of leverancier is een zogeheten ‘exchange- relatie’: een relatie waarin je gunsten uitwisselt. We weten van dit soort type relaties dat deze wel heel snel kunnen verwateren, omdat ze verder geen echt persoonlijk contact van je zijn. Dus daar schuilt een risico. 
Maar als deze contacten uiteindelijk belangrijk voor je zijn, dan kun je ze wel onderhouden. En dat zit hem heel erg in de spaarzame momenten dat je elkaar wel spreekt. In zo’n moment moet je dan wel even wat tijd investeren. Vraag bijvoorbeeld aan je contactpersoon hoe het met hem of haar persoonlijk gaat. Of plan alvast een afspraak in voor de toekomst. Zo spreek je toch uit dat je met elkaar wilt blijven samenwerken. En als je die verwachting neerlegt, dan blijven het contact en de relatie wel warm. Maar een situatie als deze is nog nooit voortgekomen. Daarom zijn we met zijn allen op dit moment het wiel nog aan het uitvinden.”

Waarschijnlijk blijft de situatie nog wel een tijdje zoals die nu is. Welke positieve kanten zie je aan deze situatie?

“Veel bedrijven en personen hebben tijdens deze periode geleerd dat er wel heel veel thuis kan. Wat je ook zult gaan zien, is dat mensen voortaan bij een griepje thuisblijven. Bij sommige bedrijven was het recent nog ‘not-done’ om bij ziekte thuis te blijven. Ik denk dat die tijden voorbij zijn.”

Webinar samenwerken op afstand in de supply chain

Tijdens dit webinar op 1 juli bespreken we samen met Tila wat deze anderhalvemetersamenleving doet met onze bedrijfscultuur en communicatie met anderen. In hoeverre verandert het gedrag van werknemers en hoe kijken wij zelf naar onze eigen situatie en die van die van de collega waar je mee samenwerkt? Hoe zorgen we ervoor dat er binnen onze bedrijven geen eilanden ontstaan?  Hoe blijf je effectief samenwerken met interne en externe partijen?  Er zijn nog plaatsen beschikbaar, deelname is kosteloos.

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder