skipToContentskipToFooter

Doe het anders dan je altijd al deed

25-08-2021 Het wordt steeds lastiger om aan personeel te komen. Vooral vrachtautochauffeurs zijn moeilijk te vinden, onderschrijft ook het onderzoek van ABN AMRO van juli 2021. Vooral op logistieke knooppunten zijn grote arbeidstekorten, bijvoorbeeld in Brabant (Den Bosch, Eindhoven, Breda en Tilburg), Venlo, Zwolle en Apeldoorn. Ook ander logistiek personeel, zoals orderpickers, heftruckchauffeurs en logistiek medewerkers, is lastig te vinden. Om je personeelsplanning toch op orde te krijgen, is het belangrijk creatiever te zijn met het invullen van je vacatures en dus buiten de gebaande paden te kijken. In dit artikel geven we een aantal tips hoe je dit kunt aanpakken.

Het tekort aan chauffeurs alleen al wordt momenteel geschat op 7000 vacatures per jaar; reden genoeg om breder te kijken dan je gewend bent. Het kan lonen je wervingsbeleid te richten op doelgroepen die je normaal gesproken niet zou benaderen, zoals vrouwen, zij-instromers of oudere werknemers. Denk ook aan 2 parttimers die samen een voltijdfunctie vervullen, bijvoorbeeld in het magazijn. Soms is het juist de wens van de sollicitant, bijvoorbeeld van studenten, niet te belastend werk te doen of meer vrije tijd over te houden. Dan heb je daar een voordeel dat je kunt benutten. Als eigen vervoerder heb je een groot voordeel ten opzichte van internationale transporteurs. Het chauffeursberoep biedt, wanneer er voornamelijk in Nederland wordt gereden, de sollicitant meer flexibiliteit en veel vrije tijd in de avonden en het weekeinde. Als werkgever ga je die voordelen in je wervingsproces natuurlijk benadrukken. In dit artikel geven we je nog meer wervingsideeën, zoals open hiring, de paskamer en competentiegericht werven.

Straal uit dat je een aantrekkelijke werkgever bent

Een goede indruk maak je al wanneer je de sollicitant weet te vinden in zijn eigen omgeving. Een mbo’er kijkt niet zo snel op LinkedIn, dus zet je vacature op een site waar je hem of haar kunt verwachten; bijvoorbeeld Facebook of een (online) vakmagazine. Straal uit dat je een aantrekkelijke werkgever bent en luister naar de behoeften van je sollicitant. Dat doe je onder andere door flexibel te zijn in het aantal werkuren per week, je medewerkers mee te laten denken over de operationele zaken, aandacht te hebben voor hun ontwikkelingsbehoeften, hun perspectief en doorgroeipaden te bieden en hen vanaf hun eerste werkdag goed te begeleiden.

Wees onderscheidend

Jouw beste ambassadeurs zijn je huidige werknemers, dus laat die jou helpen door hun een premie te geven als zij een geschikte sollicitant aanleveren. Maar je kunt ook onderscheidend zijn door extra gastvrij te zijn tegenover chauffeurs die goederen bij jou komen lossen. Geef deze mensen koffie, een flesje water, en biedt een plaats om rustig te zitten en een schoon sanitair aan. Door mond-tot-mondreclame van je klanten en leveranciers kun je uitblinken als een goede werkgever. Bovendien kun je met het keurmerk PayChecked in Transport ook nog aantonen dat je werknemers betaalt zoals afgesproken is in de cao, dat de personeels- en loonadministratie op orde is en dat je daar open over bent. Ook als verlader kun je ervoor kiezen het PayChecked in Transport-keurmerk op te nemen als voorwaarde in je aanbestedingen voor transportdiensten. Ook op die manier laat je zien dat je een uitstekende werkgever bent.

Ga in gesprek met het WSP in jouw regio

Elke regio kent werkgeverservicepunten (WSP’s). Via de website van het UWV vind je het WSP bij jou in de buurt. Dat servicepunt is in jouw regio het aanspreekpunt om je te helpen bij het invullen van je vacatures. De medewerkers van het WSP kunnen je ondersteuning en advies bieden bij de werving en selectie. Bovendien hebben zij nauw contact met hun doelgroep, zoals oudere werknemers, statushouders, bijstandsmoeders en arbeidsgehandicapten. Ook bieden zij hulp aan waar mogelijk, bijvoorbeeld subsidies voor trainingen, extra begeleiding, kinderopvang of vervoer naar een bedrijventerrein. Ondernemersvereniging evofenedex heeft samen met een aantal bedrijven en WSP’s maatwerkopleidingen gegeven voor aankomend logistieke medewerkers en pakketbezorgers. Het traject wordt betaald vanuit het WSP, de medewerkers starten met behoud van uitkering en kunnen zo maximaal 3 maanden wennen aan hun nieuwe werkomgeving. Bovendien kun je als bedrijf laten zien dat je midden in de samenleving staat en een maatschappelijke bijdrage levert. 

Deel je personeel via verladersplatform Compose

Collegiale uitleen van personeel heeft veel voordelen als het gaat om korte piekmomenten. Ook voor eigen chauffeurs is dit, maximaal 6 weken, mogelijk. In het verladersplatform zonder winstoogmerk Compose staat een personeelsmodule, waar je kunt aangeven wat je zoekt of wat je te bieden hebt. Ook leggen we je precies uit hoe dit werkt. Het op deze wijze matchen van personeel heeft veel voordelen: het is kostenbesparend, zeer efficiënt, je helpt elkaar en je zorgt ervoor dat eindklanten de service krijgen die hun beloofd is. Kijk maar eens naar dit artikel dat we schreven over Compose

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op personeelsgebied? Meld je dan aan voor onze HR-update.