Hoe topstudenten - ook in deze tijd - waarde creëren voor werkgevers

Volg de masterclass van PepFlo op 29 oktober

22-09-2020  Nog geen half jaar geleden stond het bedrijfsleven in het teken van steeds meer en beter doen. De focus lag op groei; groei van omzet en ook van medewerkers. Er was schaarste op de (logistieke) arbeidsmarkt. Maar de wereld is ondertussen door het coronavirus veranderd. In veel sectoren is de focus op groei vervangen door een focus op overleven. In plaats van het werven van meer medewerkers, worden er juist mensen naar huis gestuurd. In sommige sectoren is er sprake van een overvloed aan personeel. Maar dit geldt niet voor alle sectoren. De vraag naar talent zal altijd blijven. Waar vind je dat talent en hoe bind je ze aan je bedrijf? Saskia  du Bois-Schütz, eigenaar en oprichter PepFlo, deelt hun visie.

De nieuwe generatie staat te trappelen om aan het werk te gaan, dus laten we daar vooral goed gebruik van maken! Ze zijn gretig om te leren, ervaring op te doen en werken doelbewust aan hun cv en carrière. Tegelijkertijd heeft deze Generatie Z natuurlijk ook zijn eigen eigenaardigheden zoals iedere generatie die heeft. Ze beschikken over nieuwe kennis en werkwijzen, hebben eigen ideeën, een ‘purpose’ en ook een grote mate van zelfstandigheid. Dat laatste is prettig maar kan ook een valkuil zijn als ze niet tijdig een klankbord vragen. Dat is namelijk niet echt hun ding, ze regelen het liever zelf.

Toekomstproof

En toch hebben werkgevers en studenten elkaar nodig om toekomstproof te zijn. Wij zien een win-win-winsituatie door opdrachtcreatie. Nadrukkelijk geen functiecreatie omdat het uiteindelijk vooral gaat om competenties en de werkzaamheden die gedaan moeten worden.

Door bestaande functies en rollen te inventariseren kun je bekijken of het mogelijk is bepaalde taken ‘af te snijden’ van de functie. Vaak zijn er veel neventaken die wel gedaan moeten worden, maar qua niveau of talent niet passen bij de medewerker die ervoor verantwoordelijk is. Door deze taken bij die medewerkers weg te halen kun je bijvoorbeeld een nieuwe opdracht creëren voor studenten. Zo kunnen bestaande medewerkers zich richten op de taken waar ze goed in zijn en laat je hen doen wat ze graag willen.  Tegelijkertijd schept het kansen voor de nieuwe generatie!

Uiteraard geldt dit niet alleen voor bestaande taken. Je kunt studenten ook goed inzetten om (markt) onderzoek te doen, (data) analyses te maken, de social media onder handen te nemen, etc.

Win medewerkers: Huidige medewerkers laten excelleren, meer tijd voor kerntaken (productie) en meer werkplezier omdat ze doen wat ze leuk vinden.
Win organisatie: Kostenbesparing door het scheiden van (complexe en eenvoudige) taken en nieuwe kennisinbreng van studenten.
Win student: Een unieke kans voor de student om praktijkervaring op te doen.

Masterclass

Om bedrijven te helpen met het vinden van relevante opdrachten voor studenten, ontwikkelde PepFlo een Quick Scan. Tijdens de masterclass op 29 oktober op het evenement ‘Mens&werk in de logistiek’ zal Saskia deze toelichten. Uiteraard laat zij meteen een groot aantal praktijkvoorbeelden zien van het op andere wijze benaderen van functies, taken en rollen. Ook vertelt ze hoe PepFlo zelf - noodgedwongen - haar koers en mindset heeft aangepast.

Marinke
Contact

Vragen over de arbeidsmarkt?

Marinke en de andere juristen helpen je graag verder