Hoe vind je een samenwerkingspartner?

Een partner kan je vinden op onverwachte plaatsen

15-11-2019 Bedrijven kunnen in veel gevallen eenvoudiger een samenwerkingspartner vinden dan ze in eerste instantie zelf denken. Door slim te kijken naar hun bestaande goederenstromen of de bedrijfsomgeving, liggen kansen dichterbij dan gedacht. Project manager SCM Nanne Schriek geeft in deze blog tips.

Ondernemers zien voor wat betreft hun logistiek steeds meer noodzaak om te kijken naar nieuwe mogelijkheden om kosten te reduceren, duurzaamheidsdoelen te realiseren en waarde toe te voegen voor hun klanten. De druk op de arbeidsmarkt en de behoefte aan duurzaamheid dragen bij aan de noodzaak tot verandering. Zoeken naar kansen om samen te werken met een ander handels- of productiebedrijf om de genoemde doelen te bereiken is een mogelijkheid, maar hoe vind je nu deze partner? Wij bieden de mogelijkheid om deze partner binnen het platform Compose te vinden. Maar wat nou als de juiste partner er (nog) niet is?

Benut de bestaande omgeving van de bedrijfslocatie

Een mogelijkheid is om te kijken naar bedrijven in de omgeving, waar je van weet dat er veel goederen worden aangeleverd of verzonden die complementair zijn aan jouw goederenstroom. Een inventarisatie van bedrijven op hetzelfde bedrijventerrein of een scan met Google-maps kan al veel informatie opleveren. Juist bedrijven met een complementaire stroom ‘de andere kant op’, het zogenaamde backhauling, blijken grote kansen te bieden voor samenwerking. Hierdoor kan vrachtwagencapaciteit beter worden benut, wat zo weer bijdraagt aan de duurzaamheidsdoelstellingen.

Een voorbeeld hiervan zijn twee bedrijven waarvan er één bouwmateriaal produceert op een bedrijventerrein en waar een ander bedrijf de afvalstromen verwerkt. 

Ook zijn er voorbeelden bekend van bedrijven die beide goederen versturen naar eenzelfde regio. Zo vertelde een bedrijf mij over zijn klagende klant in Roemenië die hij maar één keer in de twee weken beleverd. De klant wil dit graag wekelijks. Door te hoge transportkosten lijkt het nu niet mogelijk dit vaker te doen. Stel nu dat er een bedrijf in de buurt van deze ondernemingen  is met dezelfde vervoersbewegingen en er zo een combinatie mogelijk is?

Onderzoek jouw toeleveranciers en afnemers

Een andere mogelijkheid is te zoeken naar leveranciers die aan dezelfde klanten leveren. Hier zijn eventueel kansen om te bundelen naar de eindklant. Het komt nog vaak voor dat meerdere kleine zendingen bij een klant binnenkomen. Een mooi voorbeeld hiervan is het bedrijf dat planten levert aan tuincentra en de mogelijkheid voor het bundelen met een pottenleverancier heeft onderzocht. Maar ook de bundeling van levensmiddelen aan supermarkten blijkt het onderzoeken waard. 

Logistieke samenwerking biedt volop kansen, maar is niet altijd eenvoudig. Daarom bieden wij onze leden ondersteuning bij het vinden van de juiste partner en in het opzetten van een samenwerkingstraject. 

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder