24-11-2014  Voorafgaand aan een debat in de Tweede Kamer over infrastructuur overhandigde Machiel van der Kuijl, algemeen directeur van EVO, vanochtend de Economische Wegwijzer aan PvdA-Kamerlid Duco Hoogland.

De Economische Wegwijzer van EVO en TLN is een jaarlijks overzicht van de top-20 duurste files voor het vrachtverkeer van Nederland. De A15 tussen de Beneluxtunnel en het Vaanplein staat op de eerste plek van duurste files voor het vrachtverkeer in Nederland in het afgelopen jaar. Nummer twee op de lijst is de A27 tussen Gorinchem en Hooipolder, gevolgd door de A58 tussen Galder en Batadorp.

Schade

De files zijn in 2013 wel afgenomen, maar nog steeds wordt de economische schade voor handels- en productiebedrijven en vervoerders geraamd op 800 miljoen euro per jaar. Daarnaast is in 2014 alweer een stijging van het aantal files gemeten. ‘Kiezen voor extra investeringen in wegcapaciteit blijft dus nodig’, aldus het advies van Van der Kuijl aan Hoogland.

De Ruit Eindhoven

De schijnwerpers van het infrastructuurdebat van vandaag zijn gericht op de PvdA – de partij heeft de sleutel in handen om onder andere de rijksbijdrage van 271 miljoen euro voor de Ruit Eindhoven uit te laten keren of tegen te houden. EVO en TLN pleiten naast een volledige rijksbijdrage aan de Ruit Eindhoven ook expliciet voor een snelle aanpak van de A15 tussen Papendrecht en Deil, de A1 tussen Diemen en Hoevelaken en de A2 Deil – Empel.

Hoogland heeft vanochtend in het infra debat de minister gevraagd schriftelijk op de filezorgen van EVO en TLN te reageren.