Duurzaamheid en digitalisering gaan hand in hand

Leestijd: 10 minuten

17-6-2021  Al het hout van Houtwerf moet in 2050 circulair zijn. De eerste producten zijn inmiddels op de markt gebracht, maar dat is volgens logistiek manager Sjuul Tutuarima pas het begin. “Uiteindelijk willen we al het hout weer teruggeven aan de natuur.” Daar kan digitalisering het bedrijf bij helpen.

" Wij willen alleen nog maar circulaire producten verhandelen."

Digitaliseren en verduurzamen, dat is precies waar Houtwerf zo’n drie jaar geleden aan begonnen is, met als doel om in 2050 alleen nog maar circulair hout te verkopen. Het bedrijf heeft inmiddels de eerste circulaire houtsoorten in het assortiment opgenomen en is, naast het verder digitaliseren, druk bezig de hele organisatie te verduurzamen. Dat is nog best een uitdaging voor deze groothandel, die onder meer levert aan doe-het-zelfzaken in Nederland, België en Frankrijk, en in België en Servië zelf een tiental doe-het-zelfzaken bezit.

Sjuul Tutuarima
Sjuul Tutuarima: “Ook wij moeten waarde toevoegen en dan helpt het als je een gezamenlijk doel hebt.”


In het kantoor van Sjuul Tutuarima, logistiek manager van Houtwerf, is het een en al hout wat de klok slaat. En wel van een opvallende soort. “Deze tafel is gemaakt van rubberwood. In Indonesië zijn grote plantages met rubberbomen. Die bloeden zo’n 25 jaar lang latex, de basis van rubber. Daarna worden ze vaak verbrand om plaats te maken voor nieuwe. Dat is zonde, want het is ontzettend mooi hout en fijn om mee te werken, want het splintert niet of nauwelijks. Het is een voorbeeld van hoe hout duurzaam en circulair kan worden gebruikt.”

Rol van de groothandel

Het doel om het bedrijf te verduurzamen en het hout circulair te gaan maken door het niet meer te behandelen met schadelijke stoffen ontstond zo’n anderhalf jaar geleden. “De rol van de groothandel verandert. Ik denk dat sommige geen toekomst meer hebben, denk bijvoorbeeld aan een groothandel van lampenbolletjes; een lampje kan ook direct vanuit de fabriek naar de klant. Hout is toch een groot en lomp product, dus daardoor is onze aanwezigheid iets langer gewaarborgd. Maar ook wij moeten waarde toevoegen en dan helpt het als je een gezamenlijk doel hebt. Lexus bijvoorbeeld heeft als doel Mercedes-Benz verslaan. Dat is duidelijk en iedereen in de organisatie snapt waar je heen wilt. Zo’n doel wilden wij ook en dat is uiteindelijk geworden dat wij alleen nog maar circulaire producten willen verhandelen.

”Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, beseft ook Tutuarima. “Dan heb je het onder meer over het hergebruik van materialen. Rubberwood is een goed voorbeeld, maar we hebben inmiddels ook een circulaire triplexsoort. Normaliter wordt triplex, dat wij onder de naam PowerpleX verkopen, gemaakt met lijm vol chemicaliën. Wij zijn overgegaan op bonenlijm, waardoor er geen giftige formaline meer in de platen zit. Dat hebben we laten testen door TNO. Geen gif in de platen is handig, want daardoor kunnen ze na gebruik verwerkt worden tot compost.”

" Hoe duurzaam iets is, kunnen we berekenen met speciale softwarepakketten." 

Duurzamer werken

Ook op andere vlakken zijn stappen gezet om duurzamer te werk te gaan. “We hebben ruim zeshonderd zonnepanelen op het dak geplaatst en vorig jaar hebben we energieneutraal gedraaid. Ook hebben we alle lampen vervangen door duurzame ledverlichting. We willen ook kijken of we van het gas af kunnen. Daarnaast, als we een leaseauto vervangen kijken we naar een geschikt elektrisch model”, aldus Tutuarima. “Het mooie is dat iedereen dat snapt, omdat we onszelf dat doel hebben gesteld en alles in het teken staat van dat doel.”

Maar het bedrijf denkt nog een stap verder. “Ons parket wordt nu gemaakt in China. We willen kijken of we dat naar Turkije kunnen verplaatsen, want dat scheelt een heleboel kilometers. Hoe duurzaam iets is, kunnen we berekenen met speciale softwarepakketten. Door alle gegevens over bijvoorbeeld energieverbruik bij productie en vervoersuitstoot in te voeren kunnen we dat snel zien.”

Trailer van Houtwerf
Trailers worden geladen om vervolgens naar de diverse bouwmarkten te worden gereden.


Toch heeft het vooroplopen ook nadelen. “We zaten onlangs om de tafel met de Nederlandse directie van een grote internationale doe-het-zelfketen en we kwamen op het onderwerp rubberwood. Ze vonden het een prachtig product, alleen mogen zij het niet verkopen want zij willen alleen FSC-gecertificeerde producten in het assortiment. Het hoofdkantoor zou dit nooit goed vinden.” Ook het te pas en te onpas gebruik van de term circulair is iets wat Tutuarima stoort. “Er is geen heldere definitie, dus iedereen kan roepen dat iets circulair is. Er is een commissie, CB23, die zich over een definitie aan het buigen is, maar het duurt nog zeker twee jaar voordat zij klaar zijn.”

Verder digitaliseren

Ondertussen is het bedrijf ook bezig met verder digitaliseren. “Van oudsher hebben we een IBM AS400-pakket om onze voorraad bij te houden. Dat is ontzettend stabiel en werkt nog steeds erg goed, maar de afgelopen jaren is de ondersteuning voor deze software verdwenen en is het onmogelijk om bijvoorbeeld andere pakketten eraan te koppelen. Dus zitten we nu met aparte pakketten: een voor HR, iets voor de webshop, enzovoorts. Zo hebben we nu bijvoorbeeld geen realtime inzicht in de webshop, want deze gegevens worden pas ’s nachts overgezet doordat het webshoppakket niet meteen aan het IBM-pakket kan worden gekoppeld.”

" Pas toen iedereen inzag wat de voordelen ervan waren, gingen mensen het goed doen."

Drie jaar geleden besloot het bedrijf dat het anders moest. “We hebben iemand in de arm genomen die ons heeft geholpen de huidige processen te beschrijven en een profiel te maken voor het nieuwe pakket, dat niet alleen geschikt is voor de voorraad maar voor alle bedrijfsprocessen. Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar een goed pakket, en daar rolde een shortlist van drie stuks uit. Vanuit elke discipline van ons bedrijf is er iemand aangeschoven in een werkgroep, die uiteindelijk besloot om voor Naiton te gaan. Dat is een pakket waar eigenlijk alles in zit en goed aansluit bij onze behoefte en wensen. We hoeven alleen maar onze eigen look en feel eraan te geven.”

Optimaliseren magazijnproces

Nog een voordeel is dat processen in het magazijn nog beter gestructureerd kunnen worden. “We kunnen met de nieuwe software papierloos orders picken, dus dat scheelt heel wat papierwerk. Ook kunnen we extra scanmomenten inbouwen om fouten te voorkomen.” Medewerkers meekrijgen in het nieuwe systeem is altijd lastig, weet Tutuarima. “Toen ik hier kwam, was er een locatiesysteem, maar niemand hield zich eraan. Pas toen iedereen inzag wat de voordelen ervan waren, gingen mensen het goed doen. We hebben nu iedereen in dit proces meegenomen, dus ik denk dat het soepel zal gaan.” Het plan was om begin dit jaar over te stappen, maar onder meer de coronacrisis gooide roet in het eten. “Dit jaar gaat het zeker lukken om alles in Nederland over te zetten naar het nieuwe pakket”, aldus Tutuarima. “België en de andere landen waar we actief zijn, moeten begin volgend jaar zijn aangesloten.”

Houtwerf magazijn
Als het digitaliseringsproject dit jaar is afgerond, kunnen de medewerkers papierloos orders picken.

 

Ook voor de circulaire doelstelling is het project belangrijk. “Uiteindelijk wil ik dat we straks per batch weten waar het hout naartoe gaat. Op elke collo komt een sticker met informatie over duurzaam en circulair gebruik. Het volgen van zo’n batch is voor ons nog wel een uitdaging, want wie gaat dat hout als het niet meer wordt gebruikt innemen? Het lijkt me wat ingewikkeld om dat zelf te gaan doen, maar ik kan me voorstellen dat we daarvoor samenwerken met afvalinzamelaars. Dat is nog wel een hobbel die we moeten nemen, maar afval is de nieuwe grondstof. Met het gemak waarmee je nu een koelkast of batterij inlevert, moet dat straks ook zo zijn met hout.”

Auteur: Job Halkes, dit artikel is eerder geplaatst in evofenedex magazine

Duurzaam business model

" De wereld verandert: verander mee", dat is het motto van Jan Huisers, projectleider SCM bij evofenedex. Als projectleider is Jan nauw betrokken om leden te helpen die aanpassingen willen aanbrengen in hun business model. " Bedrijven staan voor de uitdaging om hun business model te veranderen aan de eisen van de tijd. Zo is duurzaamheid voor veel bedrijven nog een nieuwe stap om te zetten. Maar de komende jaren zal dit meer en meer een vanzelfsprekendheid worden. Om leden hiermee te helpen hebben we o.a. de Duurzaamheidscan en Digiscan ontwikkeld. Gratis online tools die hen verder helpen.” verduidelijkt  Huisers.

Ook zijn er voor bedrijven die willen innoveren diverse subsidies, zoals de MIT-regeling. Deze biedt zelfs 100% subsidie op extern advies.