05-10-2016 Hyster heeft klanten laten kennismaken met de eerste elektrische 8-tons heftruck met lithiumbatterijen aan boord. Dat gebeurde op het testcentrum van Hyster op de voormalige RAF-basis bij Weeze.

Zwaar

Lithium-ionbatterijen zetten door in het intern transport. Hyster en andere merken hebben al enige tijd elektrische pallettrucks en stapelaars en heftrucks tot ongeveer 2,5 ton hefvermogen zijn ook al gepresenteerd. Hyster is de eerste met een achttonner.

Industrieel gebruik

De heftruckfabrikant wil met deze truck industriële bedrijven over de streep trekken als zij hun heftrucks met verbrandingsmotor willen vervangen door elektrische voertuigen. Op de motoren en batterijen na is de J8.0OXN identiek aan de 8 tonners met diesel- of lpgmotor.

Energie

De trucks kunnen in continudienst draaien zonder gebruik te maken van wisselbatterijen. Volgens metingen van Hyster is een volle 350 V/55 kW batterij voldoende om met tussenlading in pauzes effectief 8,7 uur te kunnen werken. De batterijen gaan bij meerploegendiensten ongeveer 7 jaar mee en kunnen dan voor energieopslag worden gebruikt.

Acceleratie

De bezoekers aan het evenement waren onder de indruk van een acceleratiedemonstratie, waarbij de truck het opnam tegen een overeenkomstig model met dieselmotor.  Op een afstand van 65 meter won de lithiumtruck met twintig meter.

Productie

De getoonde truck is een test- en demonstratiemodel. De productie begint over een half jaar, maar wie eerder tot aanschaf wil overgaan, kan er eerder al een krijgen, werd van verschillende kanten verzekerd.