23-09-2016  De bedrijfsautobeurs IAA van 2018 staat in het teken van de stekker. Uit de aankondigingen die op de eerste dagen van de nu lopende beurs zijn gedaan, wordt duidelijk dat vanaf dat jaar in rap tempo auto’s voor stedelijke distributie in een elektrische versie op de markt komen.

Klimaatakkoord

Het klimaatakkoord van Parijs heeft de automerken over de drempel geholpen. Er is een noodzaak om het verbruik van fossiele brandstoffen te minimaliseren en zoals het nu naar uitziet mikken de automerken op elektrisch rijden. Op de beurs in Hannover overvleugelen op dit moment auto’s met stekkers de auto’s voor ‘natural gas’.

Grote bestelbussen

Nadat eerder kleinere elektrische bestelauto's zijn gepresenteerd, zijn vanaf nu de grotere bestelbussen aan de beurt. Zo kondigde Volkswagen de komst aan van de eCrafter, de elektrische versie van de 'grote bus'. Ook Hyundai wil zich laten horen en staat op de IAA met de nieuwe H350 met een waterstof-brandstofcel om de stroom op te wekken.

Duitse merken

De nog zwaardere auto's komen er ook aan en dan niet meer alleen uit de werkplaatsen van ombouwers. Door het Akkoord van Parijs zullen merken zelf elektrisch trucks zelf als serieproduct te gaan maken. Op de Duitse beurs beten Mercedes-Benz en MAN met hun prototypen van elektrische distributietrucks het spits af met prototyepes van truck die vanaf 2020 te koop zijn.

Chinese BYD

Ook de Chinese onderneming BYD komt vóór de volgende IAA met een elektrische truck voor distributieverkeer. Dat verzekerde topman Isbrand Ho van BYD Europe bij de presentatie van een elektrische 12 meter bus speciaal voor sightseeing in steden. De onderneming maakt lithium tractiebatterijen en daaromheen bussen en heftrucks en is daarin nu een belangrijke speler op de markt. Ho ziet de tijd rijp nu CO2-reductie en gezondheidsvragen over dieseldeeltjes aan de orde zijn.

Nederland

Van Nederlandse kant is het VDL die onlangs bekend maakte volgend jaar met een elektrische vrachtauto productierijp te hebben. DAF Trucks houdt de boot nog even af. Woordvoerder Rob Appels liet tijdens de presentatie van ‘DAF Connect’ op de IAA weten dat er geen marktvraag bestaat. “Als die vraag er komt, dan kunnen we een elektrisch aangedreven truck leveren. We hebben een LF Electro, maar we zien daar nog geen vraag naar."

Laatste kilometer

Een opmerkelijke elektrische truck voor de laatste kilometer naar de klant is te zien bij de Franse carrosseriebouwer Libner. Dat bedrijf toont op de IAA een elektrisch voertuig voorpallettransport in de stad. Deze ‘meeneemauto’ staat in een compartiment achter de achteras van een vrachtauto en krijgt daar over een rollenbaan een pallet geladen. In de buurt van de klant rijdt het voertuig het compartiment uit en brengt de pallet weg.