ICT & Logistiek | "Kijk naar de databehoefte"

Iets met data doen kan altijd, maar kijk eerst naar welke vraag je wilt beantwoorden.

08-11-2018  “Begin vanuit de vraag en niet vanuit de tool.” Dat was het advies van professor doctor Jos van Hillegersberg tijdens een seminar over big data op de tweede dag van de beurs ICT & Logistiek. Hij hield de aanwezige ondernemers voor dat data heel belangrijk kan zijn, mits je met de juiste vraag begint.

“In het verleden gingen bedrijven aan de gang met big data omdat ze dachten kosten te kunnen besparen. Nu geven ze aan vooral aan de slag te gaan om betere beslissingen te nemen, te innoveren en de service aan de klanten te verbeteren.” Tijdens de bijeenkomst trok van Hillegersberg de vergelijking tussen sport en het bedrijfsleven. “In de sport wordt big data ingezet om de prestatie te verbeteren. Vanuit de universiteit hebben we het zeilteam Team Brunel geholpen sneller te varen. Door de 160 sensoren op de boot hadden we een constante stroom aan data. Daarnaast zijn we naast de mensen gaan zitten die beslissingen nemen op de boot. Waarom nemen ze bepaalde beslissingen en welke data gebruiken ze daarbij?” Uiteindelijk konden ze het team helpen met het verbeteren wanneer welk zeil gehesen moet worden en aan effectievere zeilroutes. “Soms kan iets omvaren lonen omdat er meer wind staat en je dus sneller bent.”

De factor mens

Een dergelijk experiment hebben van Hillegersberg en een team studenten ook gehouden bij een logistiek bedrijf in het zuiden van het land. “Wat bij een zeilteam nog eenvoudig is te overzien, is bij een bedrijf wel anders. Daar heb je niet één kapitein en stuurman, maar wel meerdere. Bij dit bedrijf wilde ze graag weten of big data kon helpen voorspellen wanneer er vrachtwagens aan de poort stonden. Nu kwamen die onregelmatig aanrijden en was het lastig plannen.” Naast verkeersgegevens gebruikten de studenten weergegevens en gps-positiebepaling. “Met al die data kwamen we tot een verbetering van 72 procent. Maar die laatste 28 bleek lastig. Dat bleek de menselijke factor te zijn. Toen we chauffeurs en vervoerders gingen interviewen kwamen er allerlei redenen naar boven en daar heb je weinig invloed op. De les hiervan is dat big data mooi is, maat dat ook menselijk gedrag en contracten in data vangen een uitdaging is.”

Container boeken

Naast big data was er op de tweede beursdag ook aandacht voor Cogoport, een website waarop je eenvoudig containers boekt. “Want thuis doen we alles op digitale platforms, maar zodra we op kantoor komen gaan we terug naar analoog”, schetste CEO Europe Carmit Gilk van Cogoport. “Een container boeken gaat vaak nog ouderwets. Via onze site is het in twee minuten geregeld.” Op de webportal kunnen bedrijven precies zien wat een container van a naar b kost, welke voorwaarden er aan verbonden zijn en een kalender met alle stappen. Ook al het papierwerk wordt grotendeels geregeld. “Het hele proces is te volgen en we sturen notificaties als er iets wijzigt.”

De cobots

Tot slot gaven onderzoekers Anne Jansen en Dolf van der Beek van TNO een presentatie over het gebruik van cobots. Dat zijn apparaten die samenwerken in een gedeelde omgeving met mensen. Het ministerie is bezig met het updaten van machinerichtlijnen. Deze moeten weer toekomstproof zijn en het instituut onderzoekt hoe dat zou kunnen.  “We zijn van oudsher gewend om hekken om machines te zetten”, schetste Jansen. “Maar als die weg zijn, hoe regelen we dan veiligheid?” Door alle ontwikkelingen op het gebied van robottechnologie komen er nieuwe vragen naar boven, inclusief ethische kwesties. Meer informatie is te lezen op deze pagina.

Sfeerimpressie

evofenedex | ICT&Logistiek 2018

Om deze video te kunnen bekijken moet je onze cookies accepteren. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring.

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder