30-06-2016  “Zodra de temperatuur stijgt, raken de vriezers leeg, gaan de klanten bellen en moeten we aan de bak.” Dit zegt Els Groeneveld van landelijk ijsdistribiteur IJsExpress in EVO Magazine nummer 6 die vandaag verschijnt.  

Super premium

IJsExpress is distributeur van de zogeheten super premium ijsmerken Ben & Jerry's en Häagen Dazs en de sterk opkomende merken Professor Grunschnabel en Frozen Dutch. Het verhaal van IJsExpress, momenteel goed voor ruim twaalfhonderd verkooppunten, ontstond in 2005 als Ben & Jerry’s IJsExpress. Toen het bedrijf in 2012 ook andere merken ging distribueren, veranderde het bedrijf de naam in IJsExpress.

Niet alledaagse combinatie

Het werkgebied van de distribiteur is verdeeld in zeven rayons. Elk rayon heeft zijn eigen routeverkoper, die fungeert als chauffeur én als vertegenwoordiger. Voor deze niet-alledaagse combinatie, een mix van chauffeur en vertegenwoordiger, is het lastig om mensen te vinden, beaamt Groeneveld. Het is een voortvloeisel van de recente economische en financiële crisis die Nederland in haar greep had.

Het roer om

“Voor de crisis onderhielden onze chauffeurs ook nauwe contacten met onze klanten en waren ze ook verantwoordelijk voor de vriezers, maar voor het sales-gedeelte hadden we een aparte groep medewerkers. In die tijd bestond onze klantenkring voornamelijk uit videotheken. Dat waren er ooit twaalfhonderd, maar vandaag de dag zijn het er nog slechts tientallen. Wij dreigden met hen mee naar beneden gezogen te worden. Om dat te voorkomen, moest het roer om en besloten we de sales onder te brengen bij de distributie. Nu, vier jaar later, kunnen we spreken van een succesvolle switch. We hebben de weg omhoog weer gevonden.”

Aan de bak

Groeneveld typeert de vries- en diepvriesmarkt als ‘een heel aparte markt waaraan niet veel mensen hun vingers willen branden’. “We hebben in onze hele keten te maken met temperatuurcontrole. In de auto’s, bij de klant, maar ook in ons magazijn in Barendrecht. We moeten alles zeer nauwkeurig bijhouden en registreren. Daarnaast is het een markt die zich kenmerkt door pieken en dalen. Vandaag is het een beetje bewolkt, maar de temperatuur stijgt. Dan weten wij al genoeg. Dan raken de vriezers leeg, neemt de stress toe, gaan de klanten bellen en moeten wij aan de bak.”

Lees het hele artikel in EVO Magazine 6