21-10-2016  De financiële problemen van de Zuid-Koreaanse rederij Hanjin veroorzaken handels- en productiebedrijven in Nederland flink wat logistieke kopzorgen. Dit blijkt uit een rondgang van ondernemersverenigingen EVO en Fenedex onder aangesloten bedrijven.

Logistieke chaos

Vorige maand meldden EVO en Fenedex, die samen opkomen voor de internationale logistieke en handelsbelangen van bedrijven, al dat de financiële problemen bij Hanjin tot een logistieke chaos leidden. Wereldwijd was de status van 540.000 containers ongewis. Inmiddels wordt de totale omvang van de logistieke reddingsoperaties duidelijk.

Dubbele logistieke kosten

Lang was er veel onduidelijkheid bij bedrijven over de locatie van hun goederen. Zo dobberden sommige schepen op zee met aan boord bederfelijke waar zoals melkproducten, een belangrijk Nederlands exportproduct. Veel bedrijven spreken van dubbele logistieke kosten vanwege vertragingen en de noodzaak om andere vervoermiddelen in te zetten, zoals vrachtvliegtuigen. Zo moest een elektronicaconcern een zending nogmaals per vliegtuig invliegen om lege schappen in de winkels te voorkomen. Ook zijn er bouwprojecten stilgelegd omdat essentiële onderdelen die niet opnieuw konden worden ingevlogen, zich nog op zee bevonden.

Juridisch advies

Er zijn nog steeds handels- en productiebedrijven die niet bij hun lading kunnen omdat de containers nog op terminals staan. EVO en Fenedex staan deze bedrijven bij met juridisch advies.