EVO en Fenedex: problemen van rederij bezorgen bedrijven logistieke kopzorgen

21-10-2016  De financiële problemen van de Zuid-Koreaanse rederij Hanjin zorgen voor flink wat logistieke kopzorgen voor handels- en productiebedrijven in Nederland. Dit blijkt uit een rondgang van ondernemersverenigingen EVO en Fenedex onder aangesloten bedrijven.

Vorige maand meldden EVO en Fenedex, die samen opkomen voor de internationale logistieke en handelsbelangen van bedrijven, al dat de financiële problemen bij Hanjin tot een logistieke chaos leidden. Wereldwijd lagen er schepen aan de ketting en van 540.000 containers was de status ongewis. Pas nu wordt de totale omvang van de logistieke reddingsoperaties duidelijk.

Vluchten

Lang was er veel onduidelijkheid bij bedrijven over de locatie van hun goederen. Zo dobberden sommige schepen op zee met bederfelijke waar zoals melkproducten, een belangrijk Nederlands exportproduct, aan boord. Veel bedrijven spreken van dubbele logistieke kosten – onder andere vanwege vertragingen en de inzet van andere vervoermiddelen, zoals luchtvracht. Zo moest een elektronicaconcern dezelfde zending nogmaals per vliegtuig invliegen om lege schappen in de winkels te voorkomen. Ook zijn er bouwprojecten stilgelegd omdat essentiële onderdelen die niet opnieuw konden worden ingevlogen, nog op zee dreven.

Er zijn nog steeds handels- en productiebedrijven die nog niet bij hun lading kunnen omdat de containers nog op terminals staan. EVO en Fenedex staan deze bedrijven bij met juridisch advies.