Inspectie start project On Desk Tacho

Inspectie kan tachograafgebruik op een nieuwe manier controleren

12-03-2020 - De nieuwe, slimme tachografen kunnen informatie gemakkelijker delen dan hun mechanisch werkende voorgangers. Van die eigenschap gaat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gebruikmaken met een nieuwe manier van controleren. “Elk bedrijf krijgt een eerlijke kans om verbeteringen door te voeren.” 

Kees Hersbach is coördinerend/specialistisch inspecteur bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), en projectleider van het project 'On Desk Tacho', dat een andere manier van controle van tachograafgegevens voorstaat. Het plan maakt deel uit van het overkoepelende programma ‘Slim en Veilig Goederenvervoer over de weg’. “Dat programma beoogt onder meer een andere aanpak van overtredingen in het wegvervoer, zoals met de tachograaf. Beter gezegd: we willen verbetering van de naleving zien te bereiken.” Daarbij zal dankbaar gebruik worden gemaakt van het gegeven dat veel tachografen tegenwoordig van de slimme soort zijn. Ze werken niet meer, zoals vroeger, met vervangbare schijven, maar hebben een digitale structuur en kunnen daardoor gemakkelijker informatie verstrekken.“In de huidige situatie kunnen we alleen maar controleren door middel van staandehouding van voertuigen of langsgaan bij bedrijven om daar in de administratie te kijken.

Beeld van uitlezen tachograaf
Uitlezen van de tachograaf in de cabine van een vrachtauto wordt in de toekomst minder vaak nodig, dankzij digitale technieken. (Foto Paul Voorham)

 

On Desk Tacho


Het project On Desk Tacho beoogt een volautomatische verwerking van de tachograafgegevens”, legt Hersbach uit. Het project moet volgens hem zeker niet worden gezien als een automatische boetemachine, maar meer als een monitor van de overheid op rij-en rusttijden. Het overkoepelende doel van dat toezicht zal duidelijk zijn: het terugdringen van fysieke en economische schade, denk aan ongelukken, door oververmoeidheid bij chauffeurs, veroorzaakt door het niet juist naleven van rij- en rusttijden. Verder wil de inspectie illegale cabotage - het vervoeren van goederen tussen twee punten in hetzelfde land door een bedrijf uit een ander land - aanpakken, evenals schijnconstructies en parkeeroverlast door weekendrust.

Techniek

De techniek helpt de overheid bij die controlerende taken, zegt Hersbach. “De moderne, slimme tachografen hebben de functionaliteit dat ze signalen kunnen doorsturen naar de controlerende instantie. Wat wij uiteindelijk beogen, is dat we de vervoerssector met enige regelmaat om bestanden gaan vragen, die wij vervolgens kunnen beoordelen. De ondernemer levert zijn gegevens, wij bekijken die en vervolgens krijgt hij zijn score terug, met onze constateringen en opmerkingen. Het is vervolgens aan de ondernemer om verbeteringen door te voeren, met behulp van bijvoorbeeld zijn brancheorganisatie of de leverancier. En uiteraard controleren wij wel of die verbeteringen worden doorgevoerd.” Het regent dus niet meteen boetes, wil Hersbach maar zeggen. “Elk bedrijf krijgt een eerlijke kans om verbeteringen door te voeren. Pas als die verbeteringen uitblijven of als ons signalen bereiken dat er wordt gemanipuleerd, komen er andere maatregelen.”

Ontbijtpauze

Een tweede fase in het proces is dat er, gebruikmakend van alle beschikbare gegevens, een analyse kan worden gemaakt van bepaalde delen van de vervoersmarkt. Door dat soort analyses komen er soms specifieke overtredingen naar boven, die vrij simpel te voorkomen zijn.

Hersbach: “In de wegenbouw zagen we bijvoorbeeld dat er heel wat pauze-artikeltjes werden overtreden. In de bouw beginnen ze altijd vroeg met werken, maar na een uurtje gaan de mannen wel even ontbijten. Als er dan net op dat moment een zandauto arriveert, moet de chauffeur daarvan een tijdje wachten. Dat is niet handig. Na overleg is geregeld dat die chauffeurs nu mee-ontbijten. Zo konden we samen het probleem oplossen en hoeft er niemand te wachten.

Een ILT-inspecteur raadpleegt zijn beeldscherm bij een wegcontrole.
Een ILT-inspecteur raadpleegt zijn beeldscherm bij een wegcontrole. (Foto Paul Voorham)

 

Maatschappelijk belang

” Hersbach benadrukt dat de controles er niet zijn om ondernemers dwars te zitten, maar dat ze verband houden met het maatschappelijk belang. “Uiteindelijk wordt het daardoor veiliger op de weg. Met de door ons opgevraagde informatie maken wij risicoanalyses en kunnen we zien welke bedrijven de regels overtreden. We kunnen ons werk op deze manier efficiënter doen”, stelt hij. “Wat wij doen, is een combinatie van gedragsbeïnvloeding en handhaving. We willen simpelweg weten welke drijfveren er achter het gedrag van ondernemers zitten. Er zijn zelfs calculerende bedrijven die in hun begroting een bedrag voor boetes opnemen. Dat kan niet de bedoeling zijn.” Volgens Hersbach kan automatisering veel ondersteuning bieden. “Als bedrijven hun gegevens inleveren, worden die vergeleken met de upload van de vorige keer. We willen met dit systeem gedrag beïnvloeden zonder meteen met boetes te komen.” Het is de bedoeling dat op 1 januari 2021 het nieuwe tachograafcontrolesysteem volledig operationeel is. 

Auteur Guus Peters. Dit artikel is eerder gepubliceerd in evofenedex magazine.

Ledenservice

Leden met vragen over de rij-en rusttijden kunnen altijd gratis terecht bij onze ledenservice via 079-34676 346 of ledenservice@evofenedex.nl

Onze adviseur Mark
Contact

Vragen over vervoer?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder