Inspirerende sprekers op Summit evofenedex

”Big Data raakt iedereen”

12-06-2018  Iedereen heeft het erover, maar er iets mee doen is een tweede. En dus ging de Summit, het jaarlijkse congres van evofenedex, over Big Data. Gegevens worden pas echt belangrijk als er inzicht uit voorkomt. En: “Iedere organisatie, klein of groot, kan met Big Data aan de slag.”    

Volgens het woordenboek is een containerbegrip ‘een begrip zonder scherp afgebakende betekenis, waaraan de taalgebruiker zelf nader invulling kan geven’. Zo redenerend kan Big Data met gemak een containerbegrip worden genoemd; in het bedrijfsleven praat vrijwel iedereen over Big Data, maar de nadere invulling blijft achterwege. Professor Doctor Tom van Woensel van de TU Eindhoven zegt het zo: “Met al die beschikbare data tegenwoordig is de grote vraag: wat doen we ermee? Maar als ik dat ergens vraag, dan wordt het opvallend stil aan de andere kant.”

Silo’s

De Belgische hoogleraar was één van de sprekers tijdens de SCM Summit van evofenedex, waar Big Data het hoofdonderwerp was. Op een prachtige locatie, het Nationaal Militair Museum in Soesterberg, gingen diverse deskundigen in op het omgaan met Big Data. Volgens Van Woensel gebeurt er in Nederland in elk geval veel te weinig met de talloze gegevens (‘data’) die bedrijven rijk zijn. Hij pleitte voor meer samenwerking en uitwisseling van gegevens, zeker ook in de logistiek, maar tevens met bedrijven uit andere sectoren. “Je leert het meest van bedrijven uit een andere sector. Alle informatie zit vast in functionele silo’s, zelfs soms binnen bedrijven. Het in elkaar haken van die systemen, is dat nou zo spannend? Ik vind van niet. Maar ik werk al vijftien in Nederland en hoor iedereen zeggen: we moeten op alle gebieden samenwerken. Gebeurt dat ook? Nee.”

Ontmoeting tussen de jachtvliegtuigen en de tanks. Het Nationaal Militair Museum in Soesterberg was het decor voor de inspirerende Summit 2018 van evofenedex.
Ontmoeting tussen de jachtvliegtuigen en de tanks. Het Nationaal Militair Museum in Soesterberg was het decor voor de inspirerende Summit 2018 van evofenedex.    

 

Data-strategie

Die koudwatervrees bij bedrijven wordt ook waargenomen door Saskia du Bois, directeur van de netwerkorganisatie Big Data Innovatiehub. “Big Data gaat absoluut verder dan puur informatietechnologie. Het valt ons op dat iedereen denkt dat het meteen groots moet worden aangepakt, maar dat is helemaal niet nodig. Sterker nog: klein beginnen geniet de voorkeur.” Volgens Du Bois is het daarbij belangrijk dat er wel een zeker data-strategie moet worden toegepast. “Domeinkennis is bijvoorbeeld belangrijk. Een data-analist kan niet altijd de pijn doorgronden die uit bepaalde data naar voren komt. Maar het is ook belangrijk om te blijven modelleren en toepassen. Ik ken het voorbeeld van een bank die honderdduizend euro had geïnvesteerd in een datacluster, maar geen idee had wat ze vervolgens met die data moesten gaan doen.”      

Intergamma

Een bedrijf dat al heel ver is met Big Data – en er inmiddels ook talloze zoete vruchten van plukt – is Intergamma. De organisatie achter bijna vierhonderd bouwmarkten (Gamma en Karwei) in Nederland en België ziet het belang van online en handelt daar ook naar. “Zestig procent van onze klanten oriënteert zich online”, hield Ingmar Hensbergen, manager datamanagement bij Intergamma de bezoekers van de Summit voor. “Met twee miljoen bezoekers per week hebben we één van de grootste webshops van Nederland. En als mensen iets niet op onze website kunnen vinden, komen ze niet eens naar de winkel.” Hij wees ook op het belang van goede productinformatie. “Die moet van onze leveranciers komen. Sommige leveranciers vullen dat niet in, maar da’s niet handig. Die specificaties hebben we gewoon nodig”, aldus Hensbergen, die nog een tegeltjeswijsheid ten beste gaf: “Op data zelf kun je niet concurreren, wel op de verwerking ervan.”

Big Data

Duidelijkheid

Met dat laatste was de volgende spreker, Hans Ebbelink van Cotap, het hartgrondig eens. Cotap, een familiebedrijf, is van kleine rietmatleverancier in korte tijd uitgegroeid tot dé vloerenpartner van retailbedrijven en de vakhandel. “Niemand heeft zin in om zijn productdata te structureren. Het is een hoop werk, maar wel ontzettend belangrijk. Wij hebben in elk geval geleerd dat goede data tot een positieve ontwikkeling van de afzet kan leiden. Het geeft ook duidelijkheid binnen de organisatie”, aldus Ebbelink, die iedereen aanraadde om binnen het bedrijf één persoon verantwoordelijk te maken voor het verzamelen van data. “Denk niet dat de directiesecretaresse het er wel even bij kan doen. Of de afdeling inkoop. Die hebben daar echt geen tijd voor.”

Rommel

Professor Goos Kant van de Universiteit van Tilburg onderschrijft het belang van een ‘data officer’ binnen een bedrijf, maar wees ook op het belang van een goede analyse van de gegevens. “Zorg dat je rommel snel verwijdert, dan kun je sneller en beter analyseren.” Over rommel sprekend had Kant overigens het citaat van de dag met de opmerking: “Data is als vuilnis; je moet weten wat je ermee gaat doen voordat je het inzamelt.”    

”Klein beginnen met Big Data geniet de voorkeur”     

Wil je op de hoogte blijven van de laatste updates op het gebied van Supply Chain Management? Meld je dan aan voor de SCM-update.

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder