73 miljoen euro aan investeringen naar voren gehaald

Leestijd 2 minuten

22-06-2020  Rijkswaterstaat gaat 73 miljoen euro aan investeringen in infrastructuur versneld uitvoeren. Minister Cora van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Stientje van Veldhoven (beiden Infrastructuur en Waterstaat) hebben het eerste pakket aan versnelde bouwwerkzaamheden bekend gemaakt. Het kabinet wil met de investeringen in (vaar)wegen, spoor en waterkeringen de bouwsector helpen. Dat is goed nieuws voor de handels- en productiebedrijven in Nederland omdat de investeringen zorgen voor een betere bereikbaarheid, aldus evofenedex.

Inhoud eerste pakket

Er is ruim 44 miljoen beschikbaar voor met name onderhoudswerkzaamheden aan de Nederlandse infrastructuur, zoals het versneld uitvoeren van asfaltwerkzaamheden, onderhoud en renovatie aan sluizen, tunnels of bruggen of werk voor de kustlijnzorg. De aanleg van een innovatieve rijstrook en verzorgingsplaats op de A58 tussen Tilburg en Eindhoven wordt sneller op de markt gezet en ook het grote project voor de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Azelo wordt dit jaar nog aanbesteed in plaats van in de loop van volgend jaar.

Er is 29 miljoen euro beschikbaar voor een aanpassing van het stationsgebied in Rijen. Samen met de gemeente Gilze en Rijen en de provincie Noord-Brabant wordt er geïnvesteerd in twee spoortunnels bij Rijen op het traject tussen Breda en Tilburg. De tunnels vervangen twee spoorwegovergangen. Door ondertunneling wordt de situatie veiliger en kunnen er meer treinen rijden. Bewoners kunnen via de tunnels ongehinderd doorfietsen op de nieuwe snelfietsroute tussen Tilburg en Breda. Ook komen er in Rijen nieuwe perrons en nieuwe fietsenstallingen.

Onderhoud

Naast de aanleg van nieuwe infrastructuur zijn er ook grote investeringen nodig voor onderhoud, vervanging en renovatie van bestaande (vaar- en spoor)wegen, bruggen, viaducten, tunnels, waterkeringen en sluizen. Dat heeft onder meer te maken met de toename van het verkeer en voertuigen die steeds zwaarder worden. Veel bruggen, tunnels en sluizen gaan al 75 jaar mee en zijn toe aan een grondige opknapbeurt.

Op Prinsjesdag hebben Van Nieuwenhuizen en Van Veldhoven al aangekondigd extra geld uit te trekken voor onderhoud en renovatie. Rijkswaterstaat trekt de komende twee jaar in totaal 265 miljoen euro extra uit. Bij ProRail gaat het in diezelfde periode om 151 miljoen euro aan extra uitgaven voor onderhoud.
 
Extern onderzoek bevestigt het al eerder geschetste beeld dat Prorail en Rijkswaterstaat ook na 2021 fors meer budget nodig hebben voor beheer en onderhoud en vervanging en renovatie. Het gaat voor Rijkswaterstaat in de periode 2022-2025 om een bedrag tussen de 1 en 1,4 miljard euro per jaar. De budgetbehoefte voor ProRail is circa 7 miljard euro voor de periode 2022-2025 en circa 14 miljard euro voor de periode 2026-2034. Wanneer deze bedragen worden afgezet tegen de beschikbare budgetten is er 3 miljard euro extra nodig voor de periode 2022-2034.

Onze bedrijfsjurist Peter
Contact

Advies nodig of vragen?

Peter en de andere bedrijfsjuristen helpen je graag verder