10-10-2016  “De mens slaagde er in 1969 al in af te reizen naar de maan, maar anno 2016 worden emballagestromen nog altijd ingevuld op papier.” Dit zegt EVO-ledenadviseur Sven Arnoldus. Hij bracht recent de problemen rondom de registratie van emballage in kaart en vatte deze samen in een bondig visiedocument.

De bron

Dit visiedocument vormt de bron voor een aanvulling op het in oktober vorig jaar gelanceerde platform TransFollow. Dit digitale platform, ook wel de digitale vrachtbrief genoemd, werd op initiatief van EVO en TLN ontwikkeld door verladers, vervoerders en ontvangers.

Levenslicht

Uit Arnoldus’ onderzoek in het veld bij ‘verschillende grote spelers actief in diverse sectoren’ bleek echter dat er dringend behoefte is aan een emballagemodule binnen dit platform. Arnoldus: “Partijen lieten weten tevreden te zijn over TransFollow, maar zeiden ook dat ze daarnaast nog altijd een handgeschreven emballagebon moeten voeren. Met alle gevolgen van dien.” In antwoord daarop wordt er een onderdeel toegevoegd aan de digitale vrachtbrief voor het registreren van de emballage. In het eerste kwartaal van 2017 zal deze module het levenslicht zien.

EVO Logistiek

In EVO Logistiek nummer 5, die 13 oktober verschijnt, staat een uitvoerig artikel over de problematiek rondom emballage. In dat artikel komen ook Yves du Bois, eigenaar van Y-our, specialist in emballagemanagement, en Lars van Pol, procesconsultant bij Y-our, uitvoerig aan het woord. Y-our ontwikkelde een model, de zogenoemde Y-our Complexity Simplified. Dit model biedt inzicht in de benodigde emballagevoorraad en bijbehorende kosten.