31-03-2016  Jopenbier, gebrouwen in Haarlem gaat sinds 2014 ook naar het buitenland. In EVO Magazine die deze week is verschenen vertelt exportmanager Erwin Klijn over de aanpak van export.

In de aanpak van brouwerij Jopen gaat het om het verhaal en om goede relaties kweken. “Als de relatie met een potentiële afnemer niet goed aanvoelt, gaat het over. Bijvoorbeeld wanneer blijkt dat hij zich helemaal niet verdiept heeft in het product.”

Consumenten

Klijn bezoekt in het buitenland niet alleen handelspartners. “Ook de consument en de verkopers in de winkels en het barpersoneel moeten het verhaal kennen,” legt hij uit. “Wie is Jopen? Wat doet Jopen?”

Relaties warmhouden

Wie succesvol wil zijn, maar bovenal succesvol wil blijven in het buitenland, moet een goed verhaal hebben, vind Klijn, maar het warmhouden van relaties is zeker zo belangrijk. “Relatie, relatie, relatie, dat is echt belangrijk. Dicht bij huis, maar zeker in het geval van export. Gedoe over de prijs is vaak het gevolg van een gebrek aan vertrouwen.”

Mondiaal

De eerste exportvaten werden naar Spanje verscheept, later maakten onder meer Australië, China, Italië, Frankrijk, Engeland, Duitsland, Finland, Denemarken, Rusland, Amerika en Canada kennis met Jopenbier. Klijn: “En we staan op het punt Japan daaraan toe te voegen. Daarnaast ben ik bezig met Israël, Vietnam en Brazilië."