Kabinet maakt einde aan wildgroei milieuzones

Vanaf 2020 kunnen gemeenten kiezen uit twee mogelijke typen milieuzones

03-07-2018  Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) stelt voor paal en perk te stellen aan de wildgroei van allerlei verschillende milieuzones in Nederlandse steden. Zij wil dat gemeenten voor bestel- en personenauto’s vanaf 2020 nog maar kunnen kiezen uit twee typen milieuzones. Die zijn alleen nog maar gericht op het weren van oude dieselvoertuigen. Voor zwaardere vrachtvoertuigen is er tot 2025 nog maar één type milieuzone.

Na 2025 krijgen gemeenten nog een extra mogelijkheid om een ‘zero emissie zone’ in te stellen voor alle voertuigen. Volgens ons is dit voornemen van de staatssecretaris een stap in de goede richting. 

Bestelauto’s

Als de Tweede Kamer akkoord gaat met het voorstel, moeten ondernemers met dieselbestelauto’s vanaf 2020 nagaan met welk regime zij te maken hebben. In de zogenoemde ‘gele variant’ mogen bestel- en personenauto’s met een dieselmotor, gebouwd voor 2001, de milieuzone niet meer in. In de strengere ‘groene variant’ mogen alleen dieselauto’s die gebouwd zijn na 2006 de zone inrijden. En vanaf 2025 kunnen gemeenten ook kiezen voor een ‘zero-emissiezone’, die alleen nog toegankelijk is voor elektrische voertuigen.  

Vrachtauto’s   

Naast uniforme regels voor milieuzones voor bestel- en personenverkeer wil de staatssecretaris ook strengere normen voor milieuzones voor het zwaardere vrachtverkeer. Waar nu nog Euro 4 is toegestaan, is dat vanaf 2022 alleen nog maar Euro 6. En ook hier geldt dat gemeenten vanaf 2025 kunnen kiezen voor een ‘zero-emissiezone’. 

Winst

Voor ondernemers blijft het, ook in dit voorstel, puzzelen welk regime waar geldt. De winst van het voorstel van de staatssecretaris zit in de beperking van een verdere wildgroei. “Sommige gemeenten willen nog scherpere normen stellen. Het alleen nog maar toelaten van bestelauto’s gebouwd vanaf 2010 is voor sommige gemeenten een reëel perspectief. Dus als het voorstel van de staatssecretaris het haalt in de Tweede Kamer, voorkomen we in ieder geval die invoering van nog meer varianten en houden we zicht op werkbare zero-emissiezones in 2025”, aldus onze algemeen directeur Machiel van der Kuijl.

 

Onze adviseur Mark
Contact

Vragen over vervoer?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder