Zoetermeer, 1 maart 2013

EVO en TLN: draai schrappen en vertragen terug

EVO en TLN roepen het kabinet op om de mogelijk vijfhonderd miljoen euro extra voor infrastructuur te investeren in projecten die eerder getroffen werden door bezuinigingen. De organisaties  stellen voor om het uitstel van de A1 en A58 terug te draaien en de geschrapte wegprojecten A67, A6, N23, N35 en N50 weer op te nemen. Deze projecten zijn in het verleden niet voor niets in de plannen opgenomen. De projecten zijn van belang voor het goederenvervoer en leveren op die manier een bijdrage aan het verdienvermogen van Nederland.

In het kabinetsakkoord is een bezuiniging van zes miljard euro op infrastructuur opgenomen.  Vorige maand maakten minister Schultz van Haegen en Staatssecretaris Mansveld bekend hoe zij deze bezuiniging willen invullen. Dit plan leidde in enkele regio’s tot geschrapte of vertraagde wegprojecten, met negatieve gevolgen voor de regionale en landelijke bereikbaarheid. Vandaag maakt het kabinet mogelijk bekend dat er in 2014 toch weer vijfhonderd miljoen euro extra  beschikbaar komt voor investeringen in infrastructuur.

Projecten

De projecten die EVO en TLN voorstellen ontvangen een forse financiële steun van de regio’s, waardoor de bijdrage van het Rijk een fors hefboomeffect kent. Specifiek:

  • A1 Apeldoorn – Twente: terugdraaien uitstel
  • A58 Eindhoven – Tilburg en Sint Annabosch – Galder: terugdraaien uitstel
  • A6 Aquaduct Scharsterrijnbrug: 50 miljoen
  • A67 No regret-pakket Limburg en Noord-Brabant: 20 miljoen
  • A67 Leenderheide – Geldrop fase 2: 30 miljoen
  • N23 Alkmaar –Zwolle: 22 miljoen
  • N35 Wijthmen – Nijverdal: 5 miljoen
  • N50 Kampen – Kampen Zuid: 8 miljoen