20-02-2017  De Merwedebrug, de Hagesteinsebrug en de Keizersveerbrug op de A27 tussen Houten en Hooipolder worden toch vervangen door nieuwe betonnen bruggen. In eerste instantie was de bedoeling om de stalen constructies te versterken, maar onderzoek van Rijkswaterstaat heeft uitgewezen dat nieuwbouw voordeliger is.

Goed voor de regio

evofenedex noemt het besluit van de minister van Infrastructuur en Milieu goed voor ondernemers in de regio en daarbuiten. De investering zorgt ervoor dat het verkeer op de A27 de komende jaren beter doorstroomt, waardoor goederenstromen van bedrijven minder vaak vertraging oplopen.

Doorstroming

evofenedex wil samen met Rijkswaterstaat zorgen voor een zo goed mogelijk doorstroming van het verkeer tijdens de bouw van de bruggen. Ook wil de vereniging samen met Rijkswaterstaat onderzoeken of de prodedures verder versneld kunnen worden door de start van de uitvoering naar voren te halen. De bouw zou dan eerder kunnen beginnen dan in 2021.

Geld vrijgemaakt

Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu maakte het besluit maandag bekend. Ze maakt 389 miljoen euro voor het project vrij. Met de komst van de betonnen bruggen zijn in de toekomst ook minder onderhoudswerkzaamheden nodig. Ook zorgen ze voor minder geluidsoverlast.