Prinsjesdag - 20-09-2016  Naast lopende investeringen in ons wegennet wil het kabinet een aantal nieuwe fileknelpunten onderzoeken. Maar voor het werkelijk oplossen ervan reserveert zij nauwelijks extra geld. Dit concluderen EVO en TLN na het lezen van de vandaag gepresenteerde begroting voor infrastructuur en het MIRT-Projectenboek.

Eerder dit jaar stuurden TLN en EVO samen met 28 andere organisaties een brandbrief naar minister president Rutte met de oproep om structureel meer te investeren in mobiliteit. Aan die oproep komt het kabinet beperkt tegemoet wat de zorgen over de bereikbaarheid dus niet minder maakt, aldus EVO en TLN. Hieronder een bloemlezing uit de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Transport per regio.

Zuid-Nederland

EVO en TLN zijn positief over het feit dat in het MIRT een onderzoek is opgenomen naar de problemen op de A2 tussen Den Bosch en Deil. Wat de organisaties wel zorgen baart, is de toenemende verkeersdruk op de A4 en de A58 bij Bergen op Zoom. De wegen staan nu nog niet in de top-20 van duurste files van Nederland voor het vervoerend en verladend bedrijfsleven, maar verwacht wordt dat aanhoudende economische groei op termijn voor problemen gaat zorgen.

De capaciteit bij het knooppunt Zoomland (A4-A58) schiet dan tekort. Verder moet volgens TLN en EVO ook het wegvak tussen de knooppunten Zoomland en Markiezaat worden aangepast, bijvoorbeeld door in- en uitvoegstroken te verlengen. Verder is een onderzoek naar de capaciteitsproblemen op de A2 tussen Maasbracht en Leenderheide is wat EVO en TLN betreft broodnodig.

EVO en Fenedex zullen hier aandacht voor blijven vragen bij het ministerie en de Tweede Kamer.

Noord-Holland

Twee projecten die ontbreken in het MIRT maar die al jaren op de wensenlijst van EVO en TLN staan, zijn de aanpak van de A10 Noord en de opwaardering van de A1 door ’t Gooi. De eerste kan de verkeersdruk rond Amsterdam en de verbinding van Noord-Holland met Amsterdam en Utrecht verminderen. De A1 door ’t Gooi vormt een groot knelpunt als het project A1-A6-A9 is gerealiseerd en de A1 tussen Eemnes en Hoevelaken is verbreed.

TLN en EVO streven naar een robuust netwerk in de metropool Amsterdam. Een verbinding zoals de A8-A9 hoort daarbij. EVO en TLN vragen het Rijk hierin te participeren om het netwerk in de metropool te vervolmaken. Dat blijkt nu nog niet uit de plannen van het kabinet voor 2017 en dat baart zorgen.

EVO en Fenedex zullen hier op blijven aandringen bij het ministerie en de Tweede Kamer.

Overijssel en Gelderland

De N50 tussen Hattemerbroek en Flevoland en de N35, de belangrijkste verbinding tussen de regio’s Zwolle/Kampen en Twente zijn de belangrijkste wegen voor het goederenvervoer. Met name het spoorknooppunt Raalte/N35 vormt een probleem. Ondernemers in Overijssel riepen eerder deze maand het kabinet op om deze handschoen op te pakken. Dat is helaas vooralsnog niet gebeurd.

Gelderland, en dan met name de regio Arnhem-Nijmegen, is nog steeds zeer kwetsbaar zonder de doorgetrokken A15. Op de A12 tussen Waterberg en Oud-Dijk staat het verkeer geregeld muurvast. De doortrekking van de A15 en de bijbehorende verbreding van de A12 moeten er zo snel mogelijk komen. Knelpunten in Gelderland die wat EVO en TLN betreft door regionale overheden en het Rijk gezamenlijk moeten worden opgepakt, zijn het knooppunt Bankhoef (A50-A326) en de aansluiting A1-A30 bij Barneveld.

EVO en Fenedex zullen hier op blijven aandringen bij het ministerie en de Tweede Kamer.

Zuid-Holland

In Zuid-Holland zijn de afgelopen jaren flinke stappen gezet voor een robuuster wegennet. Zo is de A4 Midden-Delfland eind 2015 in gebruik genomen en zijn belangrijke knopen doorgehakt voor de realisatie van de Blankenburgverbinding (A24) en de A16 Rotterdam. EVO en TLN verwachten van het kabinet dat ook de komende jaren nog fors wordt geïnvesteerd in de infrastructuur van Zuid-Holland.

De A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht-Oost is nieuw in de bouwplannen van het kabinet. EVO en TLN adviseren echter ook het Rijk en regio naar het traject tussen Sliedrecht-Oost en het knooppunt Gorinchem te kijken. EVO en TLN zijn ook tevreden over het feit dat de A20 tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en het knooppunt Gouwe als verkenning is opgenomen in het MIRT. Zij roepen minister Schultz van Haegen op om zo snel mogelijk de startbeslissing voor dit traject te nemen.

EVO en TLN maken zich wel zorgen over de vertraging van de start van de A4 passage Haaglanden. Door het toegenomen verkeer sinds de openstelling van de A4 Midden-Delfland loopt juist deze passage steeds vaker vast. EVO en Fenedex zullen hier op blijven aandringen bij het ministerie en de Tweede Kamer.

Noord-Nederland

In het noorden is de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in infrastructuur, waardoor de bereikbaarheid is verbeterd. EVO en TLN zijn zeer te spreken over het feit dat de N33 tussen Zuidbroek en Appingedam is opgenomen in het MIRT, maar daarmee is de infrastructuur in Noord-Nederland nog niet ‘af’, stellen zij.

Een ander pijnpunt in Noord-Nederland is de Scharsterrijnbrug in de A6 bij Joure, die zou moeten worden door een aquaduct. EVO en TLN roepen regionale overheden en het Rijk op om gezamenlijk te bekijken welke knelpunten zich op de A28 en bij de Scharsterrijnbrug voordoen en hoe die het best kunnen worden opgelost.

EVO en Fenedex zullen hier op blijven aandringen bij het ministerie en de Tweede Kamer.

Utrecht

Na het lezen van de rijksbegroting constateren EVO en TLN dat de Utrechtse wegen uit de top 20 van duurste files allemaal zijn opgenomen in de uitvoeringsplannen van het kabinet. Dat is goed nieuws voor het bedrijfsleven in heel Nederland, want het gaat om de draaischijf van het Nederlandse wegennet.

Het gaat bijvoorbeeld om de opwaardering van de Ring Utrecht, de verbreding van de A27/A1 en de aanpak van het knooppunt Hoevelaken. De komende jaren wordt het vooral zaak om deze projecten zo snel mogelijk te realiseren en bovendien aandacht te hebben voor aansluitingen van opgewaardeerde snelweg op het onderliggend wegennet.

EVO en Fenedex zullen hier op blijven aandringen bij het ministerie en de Tweede Kamer.