“Ketensamenwerking als kans voor je KPI’s”

Leestijd: 2 minuten

25-05-2020  De coronacrisis noopt bedrijven hun supply chain stevig onder de loep te nemen. Hierbij zijn er uitdagingen op het gebied van risicomanagement, het verkennen van nieuwe markten en het reduceren van kosten. Samenwerking kan hiervoor een oplossing zijn.

Verstoringen in de supply chain, verminderde afname van goederen of toegenomen (inter)nationale transportkosten, de coronacrisis heeft een ongekende disruptieve werking gehad op de logistieke sector. Wat zijn nu de gevolgen van deze crisis voor de samenwerking in de keten? Is het ieder voor zich of blijven partnerships overeind? Nanne Schriek, projectmanager van evofenedex deelt zijn indrukken nu de eerste rook optrekt uit de puinhopen.

500.000 mondkapjes

De meerwaarde van ketensamenwerking voor de dagelijkse operatie heeft Nanne helder voor ogen: “Aan het begin van de crisis was ketensamenwerking cruciaal voor Albert Heijn, die met zijn leveranciers en logistiek dienstverleners de bevoorrading van de supermarkten op peil moest zien te houden. Ook zag je een onverwachte samenwerking ontstaan tussen Coolblue, KLM en Flexport. Die startten een luchtbrug op om Nederland per week van 500.000 mondkapjes te voorzien. De meerwaarde van (keten)samenwerking in deze rare tijden komt duidelijk naar voren.”

Liquiditeit

 “Dagelijks heb ik contact met leden die getroffen zijn door de crisis. Bij het ene lid is de supply chain verstoord door de enorm toegenomen vraag en alle operationele uitdagingen van dien, terwijl bij het andere lid de vraag tijdelijk volledig is weggevallen. De gevolgen die dit heeft voor de liquiditeit van de getroffen bedrijven zijn niet mals. Hierdoor moeten bedrijven scherp op hun kosten letten en creatief denken om oplossingen te verzinnen. Zo bleek het tijdelijk uitruilen van logistiek personeel in een aantal gevallen de oplossing te zijn.”

Verladerssamenwerking

Nanne is projectleider van het project Compose. Hierbij wordt in samenwerking met Tilburg University onderzoek verricht naar strategische verladerssamenwerking. Daaruit is onder andere een digitale matchingstool ontwikkeld, die de mogelijkheid biedt magazijnruimte of transport te delen tussen bedrijven onderling. Compose stelt bedrijven in staat duurzamer, innovatiever en goedkoper te werken.

KPI

De samenwerking in de keten zal alleen maar intensiever moeten worden om alle problemen het hoofd te bieden, constateert Nanne. “Vrijwel iedere supply chain manager heeft als uitdaging in zijn KPI’s staan de kosten van transport en opslag onder controle te houden, maar bovenal de logistiek draaiende te houden. Want door gekrompen of juist sterk toegenomen volumes nemen de kosten van het vervoer toe. Door met behulp van Compose samen te werken met andere bedrijven, kunnen verladers dezelfde hoeveelheid goederen verplaatsen met minder vrachtwagens. Bijvoorbeeld door retourtransporten op elkaar af te stemmen. Of zelfs treinen en schepen. Zo kan Compose helpen met het realiseren van die KPI’s. De supply chain van jouw bedrijf wordt er simpelweg beter van.”

“Hoogleraar supply chain management Jack van der Veen zei het al onlangs in een podcast, het gaat er om sámen uit de crisis te komen. Daar ben ik het volkomen mee eens”, besluit Nanne.
 

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder