Accu ook te laden bij -24

"We kregen van alle kanten te horen dat het niet kon"

De populariteit van de elektrisch en waterstof gedreven heftrucks neemt toe. Er komen dan ook steeds meer mogelijkheden om sneller en makkelijker te laden; zelfs een warehouse waar het -24 graden Celsius is, is geen probleem meer.

Elektrisch, waterstof, gas of toch diesel? Wie een heftruck wil aanschaffen of leasen moet kiezen. Ga je voor oud en vertrouwd of waag je de gok om een nieuw type te proberen? Zeker op het gebied van elektrisch en dan vooral de lithium-ionvarianten gaan de ontwikkelingen snel. De nieuwste modellen kunnen op een volle accu steeds langer werken en het opladen gaat steeds sneller.

Bij Lineage in Bergen op Zoom werd twee jaar geleden besloten om de heftrucks te gaan vervangen. Manager facilities and operation support Rien Verschoor stelde, samen met een projectteam, een plan op. Hij wilde de heftrucks met loodaccu’s vervangen door een type met een lithium-ionbatterij. Alleen was er een probleem, want het bedrijf verzorgt de opslag van 170.000 pallets met diepvriesproducten bij temperaturen tot -26 graden Celsius, een temperatuur waar de standaard lithium- ionaccu’s niet tegen kunnen omdat de chemische reactie dan stopt. “We kregen van alle kanten te horen dat het niet kon en dat we verder moesten gaan met de huidige  loodzuuraccu’s die wel tegen kou kunnen.” Van dat type accu wil Verschoor echter het liefst af. “We waren ontzettend veel tijd kwijt aan het wisselen van de accu’s. Ook konden we ze alleen opladen in een warme omgeving en moesten ze worden bijgevuld. En dat bijvullen ging nog wel eens slordig. Bovendien heb je te maken met gevaarlijke stoffen en alle procedures die erbij komen kijken.” Een ander nadeel was dat medewerkers het hele warehouse door moesten om bij die speciale ruimte te komen. “Dat kost heel veel tijd. Het ging ook wel eens mis en dan troffen we na een weekend een heftruck die ergens in het magazijn met een lege accu stond en waar geen beweging meer in zat.”

Rien Verschoor
Rien Verschoor: "Inmiddels rijden hier een kleine veertig lithium-ionheftrucks rond."

 

Expert

Verschoor bleef dan ook bij zijn wens om bij ten minste -24 graden toch een lithium-ionheftruck te hebben. Het is leverancier MotracLinde die dacht de oplossing in huis te hebben. “Zij kwamen met een expert uit Duitsland die ons wist te overtuigen van alle mogelijkheden. Lithium-ionaccu’s kunnen worden gemaakt met verschillende bestanddelen en deze expert had een combinatie gevonden waarbij accu’s kunnen worden geladen bij -24 graden. Inmiddels rijden er een kleine veertig lithium-ionheftrucks rond.” Uiteraard heeft een voorloper ook te maken met kinderziekten. “Onze stapelaars konden wel opladen bij -24, maar niet bij -26 graden, de temperatuur in onze koudste ruimte. Die moeten we dus opladen in een warmere ruimte.” 

Vervelende klussen 

Volgens Verschoor ging de overgang van acculoodzuur naar lithium-ion verder geruisloos, ook onder het personeel. “Zij waren af van de vervelende klussen van het wisselen en dergelijke. Nu is het stekker erin of eruit.” Dat andere koelhuizen de oplossing van Lineage hebben gekopieerd vindt Verschoor niet erg. “Ik zie het als een compliment. En één ding weet je zeker: als ze je kopiëren lopen ze achterop.” Hij is dan ook druk bezig om weer vooruit te denken. En waar velen het hebben over waterstof als het nieuw brandstofmodel voor de heftruck, sluit Verschoor dat uit voor zijn warehouse. “Ik geloof dat het een oplossing is voor heel veel magazijnen, alleen bij ons zou het een ijsbaan worden, want een uitlaat waar water uit komt is bij -24 graden geen goed idee.

hefvries
Stapelaar rijden op warme zomerdagen af en aan om ijs te picken.

 

Keuze

Er zijn grofweg vier soorten aandrijvingen voor heftrucks:

  • Diesel - met een dieselheftruck ben je niet afhankelijk van oplaadpunten en kun je langer werken. Nadelen zijn de uitstoot van schadelijke stoffen - er gelden strenge regels voor het gebruik in halfopen en gesloten ruimten - en de hogere kosten van de brandstof ten opzichte van gas en elektrisch
  • Lpg - een lpg-truck is een stuk stiller dan een dieseltruck en lpg is veel voordeliger dan diesel. Nadeel is dat de gasflessen om de paar uur moeten worden bijgevuld. Dat kan worden opgelost door een extra tank, maar die kan het zicht achteruit enigszins belemmeren. Voor gebruik in halfopen en gesloten ruimten gelden regels - de truck moet bijvoorbeeld zijn voorzien van een uitlaatgaskatalysator
  • Elektrisch - er zijn verschillende varianten, zoals de loodzuuraccu en lithium-ion. Voordeel is dat de heftrucks stil zijn en geen vervuiling in het magazijn veroorzaken. Waar voorheen tussentijds opladen nodig was, kan de nieuwste generatie al veel langer mee. Bovendien zijn de kosten per draaiuur het laagst
  • Waterstof - een heftruck op waterstof veroorzaakt geen lokale verontreiniging en urenlang opladen is niet nodig. Toch zijn er ook nadelen: waterstof is lastiger te verkrijgen dan gas en diesel en in geval van brand is het zeer moeilijk te blussen.
     
Marcel
Contact

Vragen over magazijnen?

Marcel en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder