15-08-2013  De komst van het megacontainerschip Mc-Kinney Møller naar Rotterdam, op vrijdag, is spectaculair. Tegelijk maken de klanten van de rederijen zich ook zorgen over dergelijke megacontainerschepen, zegt verladersorganisatie EVO.

Spektakel

Volgens EVO delen de klanten van de rederijen, die zijn aangesloten bij de verladersorganisatie, het enthousiasme voor het spektakel dat te zien is bij de aanloop van een dergelijke oceaanreus. EVO maakt zich echter ook zorgen over de gevolgen van het in bedrijf nemen van deze reuzen voor de markt van het containervervoer.

Overschot

De eerste zorg van EVO is dat er momenteel wereldwijd een groot overschot aan containerschepen is. Omdat de wereldeconomie de afgelopen jaren flink in het slop heeft gezeten, werden er veel minder goederen vervoerd. De prijs voor het vervoeren is momenteel zeer instabiel. Meer vervoerscapaciteit zorg alleen maar voor meer instabiliteit, aldus EVO.

Dienstverlening

Een andere zorg is dat het gevolgen heeft voor de dienstverlening. ‘Als de komst van de containerreuzen leidt tot verschraling van de dienstverlening op exporthavens is het Nederlandse bedrijfsleven, dat zijn goederen snel van A naar B vervoerd wil zien, per saldo slechter af. Die zorg delen we ook met de leiding van de betrokken rederijen’, aldus een woordvoerder van EVO.

Reus

De Rotterdamse haven ontvangt vrijdag voor het eerst de Maersk Mc-Kinney Møller. Deze reus is 399 meter lang, 59 meter breed en heeft een capaciteit van 18.000 20-voetscontainers. Daarmee is het het grootste containerschip ter wereld. Daarnaast verwelkomt Rotterdam vrijdag nog een aantal reuzeschepen, zoals de Vale Rio en de Berge Stahl.